Räntan är givetvis en viktig faktor vid byggande av nytt hus.

LB-Hus om Riksbankens räntebesked 20 augusti 2024

Gårdagens räntebesked kom inte som en överraskning. Riksbanken har tidigare indikerat ytterligare en till två räntesänkningar under 2024, och beskedet igår följde detta. Man sänkte styrräntan med 0,25 punkter, från 3,75 % till 3,5 %.

Anneli Stenung, Marknads- och Försäljningschef på LB-Hus fick frågor.

Vad betyder det då för oss på LB-Hus, våra kunder som redan har köpt hus, våra kunder som är på väg att köpa hus, och de som är i planeringsstadiet.

”Givetvis måste vi först vara säkra på att bolåneinstituten och bankerna nu följer Riksbankens sänkning av styrräntan”, säger Anneli Stenung. ”Men, jag har svårt att tro att vi inte kommer att få en omgående räntesänkning på våra bolån. Givetvis är det även andra faktorer som spelar in, men jag känner mig positiv, speciellt nu när även inflationen planats ut.”

Hur ser du på möjligheter för unga familjer att våga köpa och bygga nytt hus?

”Att bygga nytt kan vid första anblicken uppfattas vara ett stort projekt, men där kommer vi in som ett stöd och hjälp under processen. Genom att bygga nytt skapar man ett bekymmersfritt boende många år framåt, vilket passar den unga familjen som har fullt upp under barnens uppväxt. Det svåra för den unga familjen är att komma in på bostadsmarknaden, och där hade jag gärna sett statliga stödpaket eller andra aktiviteter som underlättar för förstagångsköparna. Jag ser ingen risk med att våga bygga nytt idag, det är ett roligt projekt där man ges möjlighet att skapa ett hem för många år framöver för sig själv och sin familj.”

Slutligen, tror du på ytterligare sänkning av räntorna 2024?

”Jag känner mig väldigt hoppfull om flera sänkningar under det kommande halvåret”, avslutar Anneli Stenung.

Anneli Stenung

Marknads- och Försäljningschef LB-Hus AB 0703-69 97 61