PLÅTPRISET 10 år

Svensk Byggplåt är stolt partner till tionde upplagan av PLÅTPRISET

Anmälan till PLÅTPRISET 2020 har nu stängt och 44 bidrag har nominerats. Vinnaren kommer, liksom föregående 9 år, att koras i samband med arkitekturdagen PLÅT. Nytt för i år är att Svensk Byggplåt har gått in som partner till PLÅTPRISET.

Bakom PLÅTPRISET står flera av plåtbranschens största aktörer, men för att kunna satsa än mer på att uppmärksamma hållbara stål och metaller i svensk arkitektur, har vi nu samlat hela branschen.

– För Svensk Byggplåt är det såklart en stor ära att få gå in som partner i PLÅTPRISET 2020. Det känns extra kul att det är 10-årsjubileum och vi ser fram emot att få vara med och prisa god svensk arkitektur, säger Johan Lindström, ordförande Svensk Byggplåt.

PLÅTPRISET 2020 tilldelas en svensk arkitektbyrå som under året 2019 färdigställt en byggnad på svensk mark, där plåtfasadens möjligheter tillvaratagits och maximerats utifrån aspekterna form, funktion, innovation och miljö.

Juryn för PLÅTPRISET 2020 består av arkitekterna:

Pye Aurell-Ehrström, Marge

Erik Andersson, Erik Andersson Architects

Jannice Johansson Steijner, steijner co create ab

samt representanter från byggplåtbranschen.

Finalisterna offentliggörs under vecka 2 och vinnaren presenteras i samband med PLÅT20, på Posthuset i Stockholm, den 13 februari 2020.

PLÅTPRISET 2019 gick till FOJAB för Lunds nya tingsrätt.

PLÅT år 2020 är ett samarbete mellan några av plåtbranschens ledande företag; Aurubis, Bevego, Ejot, FMH Stainless, Plannja, PREFA, Ruukki och SSAB.