Som vi har längtat efter att samlas igen. Metaller och mineral gör festen festligare. Gruvnäringens vårkampanj Den Svenska Gruvan lyfter livskvalitet och hållbarhet.

Svensk gruvnäring utanför ramarna – visar på betydelsen av metaller för livskvalitet i ett hållbart samhälle

I slutet av 2020 etablerade gruvnäringen i Sverige en gemensam röst till allmänheten. En röst för att tydliggöra den roll metaller och mineral har för våra moderna och inte minst hållbara liv. Nu är det dags igen med livskvalitet och hållbarhet som huvudsakliga budskap.

-Moderna och hållbara liv är en ekvation som inte går ihop utan mer metaller och mineral. Vi fick en otroligt bra start förra året och nu bygger vi vidare genom att påminna om all metall som är en självklar del i vår vardag. Vi lyfter att vi i Sverige bygger världens mest klimatsmarta gruvnäring, säger Klas Nilsson som är kommunikationsdirektör på Boliden och leder styrgruppen för kampanjen Den Svenska Gruvan.

Kampanjen drivs digitalt i landets storstäder – här finns den största andelen ambivalent inställda till huruvida vi behöver utveckla gruvnäringen mer här i Sverige. I Stockholm syns kampanjen även ovan jord på stadens gator. Med situationer från vardag och fest och infällda grundämnen både på bilderna och utanför får metallerna stå i rampljuset.

- Klimatomställningen betyder otvetydigt att vi måste fortsätta investera i både nya och befintliga gruvor. Men här finns det en kunskapslucka hos många. Med vår kommunikation vill vi skapa en förståelse hos allmänheten så att fler ser sambanden mellan hålet i marken och vindkraftverken på åkern, säger Emma Härdmark, kommunikationschef på branschorganisationen Svemin.

kampanjwebben finns allt den nyfikne behöver för att fördjupa sig.

-I Sverige har vi en gruvbransch i absolut framkant med enormt höga ambitioner och ett unikt samarbete mellan utvinningsföretag, utrustningstillverkare och akademi. Att det kan fortsätta vinner såväl Sverige som världen på,

Kampanjen fokuserar på de områden där kunskapsluckorna är som störst enligt opinionsmätningarna, det vill säga i Göteborg, Stockholm och Skåne. Till det adderas annonsering på en rad orter över hela landet där näringen är verksam.

-Vi är måna om att medarbetare i näringen också tar del av budskapen, det är de som gör jobbet, de som gör det hållbara samhället möjligt för oss alla. Det vill vi att de ska bli stärkta i, säger Emma Härdmark.

Kampanjen Den Svenska Gruvan

Är gruvnäringens gemensamma röst till allmänheten. Initiativet finansieras av: Boliden, LKAB, Zinkgruvan Mining, ABB, Epiroc och Sandvik. Svemin, gruvnäringens branschorganisation, samordnar och driver arbetet. Kampanjperiod: 24 maj – 6 juni

www.densvenskagruvan.se

Emma Härdmark, kommunikationschef Svemin