Sveland Djurförsäkringar har inlett ett samarbete med VetFamily för att uppmuntra sina kunder till att ha en aktiv plan för förebyggande vård. Foto: Sveland Djurförsäkringar

Sveland och VetFamily - tillsammans för friskare djur

Genom att uppmuntra sina kunder till att ha en aktiv plan för förebyggande vård, hoppas Sveland Djurförsäkringar att deras djur ska få ett friskare liv, samt att veterinärvårdskostnader ska minska. Försäkringsbolaget har inlett ett samarbete med medlemsorganisationen VetFamily som tagit fram tjänsten som efterfrågas av framför allt yngre djurägare.

VetFamily är en medlemsorganisation som består av cirka 350 veterinärkliniker runt om i landet. I dagsläget erbjuder ett 30-tal kliniker tjänsten VetPlan som är en friskvårdsplan som respektive klinik sätter ihop. Genom tjänsten får djurägaren påminnelser om vaccinationer och hälsokontroller.

– När vi varit ett gång ett tag kommer vi svart på vitt kunna följa upp om kunderna med en plan har friskare djur och är utfallet positivt hoppas vi kunna fördjupa samarbetet med VetFamily, säger Linda Kreutz, vd för Sveland Djurförsäkringar.

I dagsläget erbjuds VetPlan framför allt för hund- och kattägare men även ett par hästkliniker kan erbjuda tjänsten.

– Samarbetet med Sveland ska bli väldigt spännande, framför allt om vi kan följa upp vad den profylaktiska vården har för betydelse på längre sikt, säger Ulrika Håkansson som arbetar med VetPlan för VetFamily.

Sveland har sedan tidigare en egen sjukvårdsupplysning för djur – Svelands Vårdguide, dit kunderna kan ringa för att få rådgivning av en legitimerad djursjukskötare. Sveland uppmanar sina kunder att kontakta Svelands Vårdguide när deras djur är sjuka eller har skadat sig, om läget inte är akut.

Statistik visar att cirka var tredje kund som ringer till Svelands Vårdguide inte behöver uppsöka veterinär. Något som både är bra för plånboken och för djuret som slipper stressen av ett onödigt veterinärbesök.

– Vårt mål med Svelands Vårdguide och VetPlan är att kunna hjälpa djurägare att på bästa sätt ta hand om sina djur och att få dem att enbart besöka veterinären när det verkligen behövs, säger Linda Kreutz.

Om Sveland

Läs mer om Sveland Djurförsäkringar på www.sveland.se.