Elmo - mars 2015

Elmo - mars 2015

Elmo är en 1½ år gammal finsk lapphund. Han kan beskrivas som killen i klassen som hörs och syns mest, och som ofta har något bus på gång. Genom att alltid vara positiv och full av energi lyser han upp dagen för sin matte som jobbar på Svelands marknadsavdelning.

Elmo, vad tycker du är kul?
- Det absolut roligaste som finns är att få andra hundar att jaga mig. Jag brukar ta deras leksaker och sen springa och göra finter så snabbt jag bara kan.

Vad gillar du inte?
- Att gosa och ta det lugnt, men ibland är det helt okej också. När jag var liten orkade jag inte gosa i mer än en halv minut på morgonen men nu kan det vara ganska skönt att ligga i soffan och bli klappad. Att klippa klorna är inte så himla roligt heller.

Om rasen
Den finska lapphunden är en vänlig allroundhund som är intelligent, modig och arbetsvillig. Den har sitt ursprung som renvallare men är idag framför allt sällskapshund. Då alla färger är tillåtna kan de ses i de flesta olika kulörer, men grundfärgen ska vara dominerande.