Tyvärr inget om biodrivmedel i regeringsdeklarationen

– Vi hade väntat oss besked om hur den nya regeringen vill gynna användningen av biodrivmedel och hur man vill stimulera produktionen av biodrivmedel från skogssektorn, ett tema som togs upp av Stefan Löfven i valrörelsen. Det säger Svebios vd Gustav Melin i en kommentar till regeringsförklaringen.

– Vi står inför en stor omställning av vägtrafiken, bort från fossila drivmedel. Det är en stor besvikelse att statsministern hade så lite att säga om den utmaningen. Utöver en bonus för miljöbilar måste vi ha nya, tydliga mål och långsiktiga styrmedel som gynnar klimatsmarta drivmedel som ska användas i de allt effektivare fordonen. Vi måste också få villkor som gör det möjligt att göra investeringar i anläggningar som kan producera nya biodrivmedel från skogsråvara. Det måste bli en del av den nyindustrialiseringsstrategi som statsministern nämner.

– Det är utmärkt att regeringen tydligt uttalar sig för att Sverige på sikt ska ha ett 100 procent förnybart energisystem. Det kan vi nå med starka generella styrmedel. Vi är mindre entusiastiska för den typ av riktade subventioner som föreslås för lokala klimatinvesteringar, havsbaserad vindkraft och solceller som producerar el när elbehovet är lågt.

– Förslaget om att öka ramen för elcertifikat med 5 TWh till 2020 kommer att ytterligare öka överskottskapaciteten i elproduktionen och pressa ner elpriserna. Det kommer att skapa ökade problem för producenterna, inte minst för de producenter av miljövänlig, förnybar el som gradvis fasas ut ur systemet. Utbyggnaden av förnybar elproduktion måste åtföljas av nedläggning av befintlig, äldre produktionskapacitet. Här måste staten och de stora energiföretagen ta ett gemensamt ansvar för en sund elmarknad.

För ytterligare upplysningar, kontakta Gustav Melin, tel 070-5244400 eller Kjell Andersson, tel 070-4417192.