Norrmännen har rätt: fel att öka ramen för elcertifikat

– Norrmännen har rätt. Det är inte rimligt att ytterligare öka ramen för elcertifikatsystemet före 2020. Bara om man först avvecklar annan elproduktion kan man öka subventionerna till ny förnybar elproduktion. Att ensidigt tillföra ytterligare ny elproduktion skapar stora problem på marknaden. Inte minst för alla de företag som redan investerat i nya anläggningar för biokraft och vindkraft. Det säger Gustav Melin, vd i Svebio, med anledning av att regeringen gett Energimyndigheten i uppdrag att utreda hur ramen för elcertifikat ska höjas med 5 TWh fram till 2020 i Sverige, och med anledning av de negativa reaktioner detta gett i Norge.

– Det gemensamma elcertifikatsystemet med Norge tillför nu drygt 3 TWh ny elproduktion varje år på en marknad där elanvändningen står still eller sjunker. Sverige hade under förra året den lägsta elförbrukningen sedan 1986. Regeringen vill nu tillföra ytterligare drygt 2 TWh per år, om man lyckas övertyga Norge att också höja sin kvot. Det kommer att leda till ytterligare pressade marknadspriser på el, till en nivå som inte alls motsvarar de kostnader producenterna har. Det drabbar framför allt alla de företag som gick in tidigt i systemet, bland dem många kommunala energibolag.

– Konstlat låga elpriser motverkar också energieffektivisering.

– För att få bättre balans på marknaden måste en del av den befintliga äldre produktionskapaciteten fasas ut. Ett annat alternativ är att kraftigt bygga ut utlandsförbindelserna för export från Norden, men det tar många år att genomföra. Innan det har skett kan man inte ytterligare öka subventionerna till ny elproduktion.

– Svebio avråder bestämt från att öka volymen i elcertifikatsystemet från 2016. Däremot behöver energikommissionen utreda hur villkoren för ny förnybar elproduktion ska se ut efter 2020, säger Gustav Melin.

För ytterligare upplysningar kontakta Gustav Melin, tel 070-5244400 eller Kjell Andersson tel 070-4417192.