SVEAB utför arbete åt Swedavia utanför Sky City på Arlanda

SVEAB utför arbete åt Swedavia utanför Sky City på Arlanda

SVEAB har fått i uppdrag av Swedavia att rusta upp området utanför Sky City på Arlanda, detta är SVEABS största projekt någonsin. SVEAB har under flera år utfört komplexa anläggningsprojekt åt Swedavia och gläds åt det fortsatta förtroende.

Entreprenaden är den första etappen av flera i Swedavias operativa uppgraderingen av flygplatsen och omfattar en total förnyelse av området mellan terminal fyra och fem på Arlanda Airside. Bakgrunden är att infrastruktur och markbeläggning har nått slutet av sin tekniska livslängd efter närmare 50 års användning. Befintliga brygghus och förbindelsegångar, vilka utgör länken mellan flygplan och terminal, ska rivas och ersättas med nya. Befintliga ledningar som vatten, avlopp, el, fjärrvärme och försörjningssystem för flygbränsle ska bytas ut. Betongytor och asfaltsbeläggningar på ca 100 000 kvadratmeter ska rivas och ersättas.

Arbetet startar under hösten 2024 och pågår under två års tid.