Under våren har Studieförbundet Vuxenskolan Stockholm samarbetat med Pontus Gustavsson, "Gatuslang". Foto: Sanna-Maria Cacatian

Samarbete med hiphop-podcasten ”Gatuslang”

Under våren har Studieförbundet Vuxenskolan Stockholm samarbetat tillsammans med en av norra Europas största hiphop-podcasts, ”Gatuslang”. Samarbetet har handlat om att stötta inspelningar av podcasten, där artister blir inbjudna för att prata om sin resa som artist.

Under vårens pandemirestriktioner så stannade stora delar av samhället upp. Kultursektorn är inget undantag. Men något som kan göra den nya vardagen lite roligare är att bredda sina horisonter med podcasts och Youtube-videos. Studieförbundet Vuxenskolan Stockholm samarbetade under våren med en av Sveriges ledande profiler och språkrör för svensk hiphop, Pontus Gustavsson som går under namnet ”Gatuslang”. I hans podcast har hundratals mer och mindre kända artister från svensk hiphop intervjuats om deras historia, låtar och framtidsplaner.

En av de inbjudna artisterna under våren har bland annat varit rapparen ”Rez”, som varit verksam i musikstudion Norra Flygeln som drivs av Studieförbundet Vuxenskolan Stockholm och Jakobsbergs Gård i Bredäng. Han ses både i ett avsnitt av ”Gatuslang Freestyles” såväl som i ett specialavsnitt om unga rappare från ”Röda linjen” som spelades in på Postmuseet i samband med utställningen ”Älskade postnummer”. Det avsnittet kan du lyssna på här: http://gatuslang.se/bonus-29-roda-linjen-ft-mar-adam-kanyama-rez-live/

- Studieförbund är en gammal fin tradition som ger människor tillgång till folkbildning oavsett bakgrund. Att kunna få olika former av stöd i att utveckla sitt ämnesområde samt dessutom kunna få viss ekonomisk kostnadsersättning för bildning, är även det en morot utöver den ständiga kunskapstörsten, säger Pontus Gustavsson.

Alla Gatuslangs poddavsnitt hittar du här: www.gatuslang.se

Är du musiker och vill ha stöd att ta ditt skapande till nästa nivå? Gör i så fall som Gatuslang, Rez och många andra. Starta en studiecirkel hos oss!

Kontakta någon av våra verksamhetsutvecklare inom musik eller gå in på vår hemsida www.svmusik.se om du vill veta mer.