Det här är Mitt val 2022.

Årets viktigaste uppdrag!

Att delta i demokratin är så mycket mer än det som sker i vallokalerna. Det som sker innan, formandet av en politisk preferens och att ta del av information, är minst lika viktigt. Hur bidrar Mitt val som metod till att tillgängliggöra politik och demokratiskt deltagande för personer med intellektuell funktionsnedsättning? Det ska fem forskare undersöka de kommande åren.

Metoden Mitt val har tagits fram av Studieförbundet Vuxenskolan tillsammans med riksorganisationen FUB. Metoden bygger på en studiecirkel med lättläst information om hur vår demokrati fungerar och är uppbyggd och syftar till att tillgängliggöra politik och röstning för personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Det handlar nämligen inte bara om tillgängligheten i vallokalen. Det börjar redan innan. Språktröskeln är hög för många, när politiker formar sina budskap på ett långt ifrån okomplicerat sätt. Tillgången till lättläst information om partierna är begränsad. Det gör att det redan innan valdagen finns hinder att ta sig förbi, när det gäller att ens kunna bilda sig en uppfattning om vad en vill rösta på.

När detta mynnar ut i att personer väljer att inte rösta har vi ett stort demokratiskt problem. Denna verklighet vill vi ändra på, och det är möjligt, med metoden Mitt val – och du kan vara med och bidra.