​Hållbara affärer lönar sig

En stor transportköpare, Elgiganten, har bestämt sig för att ta ett större hållbarhetsgrepp om sina transporter. Deras agerande ligger helt i linje med hur Sveriges Åkeriföretag arbetat för sunda transporter där hållbarhet skapar goda affärer, både för köpare och säljare. Och nu ser det ut att bli verklighet.

-Vi ser en trend där allt fler konsumenter och transportköpare gör medvetna val för sundare transporter. Enligt en undersökning så är också över 60 procent av transportköparna beredda att betala mer för hållbara transporter. Det är glädjande att det nu blir verklighet, säger Tina Thorsell.

-När hållbarhetstänk belönas , då kan våra åkerier fokusera på trafiksäkerhet, miljöförbättringar som gynnar både företagen, miljön och alla som färdas på vägarna, säger Thorsell vidare.

-Det är med stolthet vi noterar att 4 av 5 företag är medlemmar i Fair Transport, Sveriges Åkeriföretags arbete för hållbara och sunda transporter, avslutar Tina Thorsell, Kommunikationschef hos Sveriges Åkeriföretag.

Samtliga är medlemmar i Sveriges Åkeriföretag

ACX Logistics AB medlemmar

Bring Cargo Inrikes AB medlemmar, Fair Transport

Rosenlunds Åkeri AB medlemmar, Fair Transport

Tommy Nordbergh Åkeri AB medlemmar, Fair Transport

Wiréns Åkeri AB medlemmar, Fair Transport

• lastbil
  • trafiksäkerhet
  • transport
  • elgiganten
  • frakt
  • hållbarhet

Sveriges Åkeriföretag är åkerinäringens branschorganisation med cirka 7 500 åkeriföretag och lastbilscentraler som medlemmar. Åkerinäringen omsätter ca 100 miljarder och sysselsätter ca 60 000 personer.