EdQu: Smarta test nu även för högstadiet

Startupföretaget EdQu har sedan lanseringen av sin testtjänst för matematik i grundskolan varit föremål för stort intresse från Sveriges lärare. Nu lanseras en högstadieversion av tjänsten.

EdQu:s tjänst erbjuder adaptiva, digitala matematikprov som hjälper matematiklärare att snabbt ställa diagnoser och identifiera områden med utvecklingspotential på såväl klass- som elevnivå. I tjänsten kan lärarna även följa elevers utveckling över tid. Genom att testen rättas automatiskt minskar även den administrativa bördan på lärarna.

I slutet av januari lanserade EdQu sin tjänst för mellanstadiet och har sedan dess sett fler och fler lärare skapa konton i tjänsten. Idag lanseras en utökad version, som även täcker in högstadiet.

– Redan när vi utvecklade prototyper av vår tjänst märkte vi av ett stort intresse från högstadielärare. Givet det känns det såklart extra kul att nu kunna lansera en version av EdQu som är anpassad för dem!, säger Karl Murray, VD för EdQu.

EdQu erbjuder idag sin tjänst gratis för lärare, i kombination med årslicenser för skolor och huvudmän. Detta kommer även att gälla högstadieversionen, enligt Karl Murray:

– Vi ser att tjänsten verkligen hjälper lärare i vardagen, och vill därför göra det möjligt för även högstadielärarna att spara flera timmar i veckan – tid som idag går till provförberedelser och rättning. Det är anledningen till att vi även på högstadiet vill erbjuda vår tjänst utan kostnad för lärare.

EdQu:s tjänst fortsätter att växa och kommer framöver att utökas ytterligare vad gäller innehåll.

Johan Sanderoth
johan.sanderoth@edqu.se
www.edqu.se

• edqu
  • startup
  • sup46
  • startup people of sweden
  • skola
  • lärare

ABOUT SUP46
Startup hub SUP46 was founded in 2013 to gather the startup community. Through the world class ecosystem of investors, advisors and mentors, members are offered a competitive advantage. Located in the heart of Stockholm, it is home to more than 50 startups and a natural meeting place for the startup community.
The vision is for Stockholm to become the number one startup city in the world. Only the most exciting and innovative companies, mainly within Internet, mobile, media and gaming, are accepted as members.
www.sup46.com

Georgina Varadi