SunRoof inleder samarbete med Porsche Inter Auto

SunRoof inleder samarbete med Porsche Inter Auto

Det svenskgrundade solcellsföretaget SunRoof inleder ett partnerskap med bilhandelskedjan Porsche Inter Auto. Båda företagen arbetar för att främja hållbara och nytänkande energilösningar inom sina respektive områden. Hittills har samarbetet resulterat i det första solcellsgaraget för elfordon.

– Tillsammans med SunRoof vill vi bidra till att skapa en mer hållbar framtid, säger Peter Vošček, VD för Porsche Inter Auto Polen.

Den första etappen av samarbetet mellan bilhandelskedjan och SunRoof blir byggnationen av ett toppmodernt solcellsgarage i Porsche Inter Autos showroom i Okęcie, Warszawa. Solcellsgaraget planeras att stå färdigt 2021 och har som syfte att möjliggöra för användare att ladda flera elbilar samtidigt. Det solcellsdrivna parkeringsgaraget kommer att vara utrustat med ett speciellt tak som drivs av solteknik, vilket anses vara en av de mest miljövänliga energikällorna. Det är där SunRoof kommer in i bilden då de erbjuder samma solcellsteknik för hem och offentliga byggnader. Porsche Inter Auto säljer och servar välkända bilmärken som Volkswagen, Audi, Porsche, Škoda, Lamborghini, Bentley och Volkswagen Commercial Vehicles. Nu intensifieras bilhandelskedjans arbete med att utveckla hållbara energilösningar för elfordon och de inleder därmed ett samarbete med SunRoof som kommer att bidra med sin unika kunskap inom miljövänlig energiteknologi. Marknaden för solcellssystem är fortfarande i ett tidigt skede och Porsche Inter Auto strävar nu efter att expandera marknaden tillsammans med SunRoof genom att bland annat utveckla innovativa energilösningar för elbilar där solcellsgaraget blir ett första steg.

Modern solcellsteknik
Efter flera års  utveckling av solcellsteknologin kan SunRoof erbjuda marknadens mest förmånliga alternativ för energiproduktion. Miljövänliga alternativ blir allt mer populära, och Sunroofs idéer och produkter utgår från en ny typ av livsstil - en som är balanserad men också fylld av känslor och bekvämlighet, oavsett vart man befinner sig. De senaste årens utveckling, med allt fler värmepumpar och värmefilmer, den växande IoT (Internet of Things)-trenden och den ökande populariteten av el- och hybridbilar, har lett till att energiförbrukningen ökar. Därför måste tekniska lösningar inom fordonskonstruktion och infrastrukturen främjas för att stödja den hållbara energitrenden, både i det offentliga rummet och i hemmet, enligt SunRoof.

– Vi värdesätter hem med en livsstil som möter utmaningarna i det moderna livet. Vi har en vision för framtiden, där hemmet är början och centrum för energioberoende. Att arbeta med Porsche Inter Auto Polen ger oss möjlighet att lägga till ytterligare ett element i vår vision - ett mer hållbart transportmedel i form av en el- eller hybridbil, säger Lech Kaniuk, VD för SunRoof.

Ökat intresse för elbilar i Polen
Sedan flera år tillbaka har Porsche Inter Auto Polen arbetat för att utveckla elbilar. Polen är i dagsläget inte bland de globala ledarna på elbilsmarknaden, men även där är trenden uppåtgående. Enligt uppgifterna i SAMAR-rapporten, en rapport som sammanställt antalet registrerade elbilar i Polen under 2020, gick försäljningen av elbilar under 2020 betydligt bättre än den totala marknaden för nya personbilar. Registreringar av plug-in hybridelektriska fordon utgjorde 17 procent av marknaden år 2020 och det registrerades totalt 75.431 el- och hybridfordon i databaserna för trafikavdelningarna 2020, ett resultat som är 76 procent högre än 2019. Batterielektriska fordon blir enligt rapporten även de alltmer populära; under 2020 registrerades det närmare 2,5 gånger fler jämfört med 2019. Porsche Inter Auto Polen stod dessutom för 18 procent av registreringarna av nya Audi-elbilar i Polen år 2020 och Porsche-märket för så mycket som 23 procent. Under de kommande månaderna planerar Porsche Inter Auto Polen flera projekt med SunRoof för att främja moderna lösningar som kombinerar bygg- och bilindustrin, något som enligt Peter Vošček kommer att krävas allt mer.

– Våra observationer visar att intresset för el- och hybridbilar ökar. SunRoof kombinerar ett icke-standardiserat tillvägagångssätt för hållbar utveckling och aktuella miljötrender inom olika delar av våra liv, avslutar Peter Vošček.