En spektakulär och unik fasadshow synkroniserad med dans och teater väntar i Rottneros park på lördag, 4 september.

Unik fasadshow på Rottneros herrgård

En unik fasadshow på Rottneros herrgård synkroniserad med dans av Sunne kulturskola, Nome kulturskola i Norge, professionella dansare samt teaterelever från Unga Västanå bäddar för en magisk kväll när mörkret faller över Rottneros park på lördag kväll, 4 september.

Sagan får liv på och framför herrgårdsbyggnaden. Arrangemanget vänder sig till hela familjen.

– Vi vill visa upp kulturarvet Rottneros park på ett nytt sätt genom modern teknik, dans och teater i en spännande kombination. Vad vi känner till är det bara på Wermland Operas fasad det gjorts något liknande tidigare i länet. Det kommer att bli en häftig upplevelse för besökarna, säger Magnus Holmvik, trädgårdsmästare i Rottneros park.

Parken öppnar redan kl 17 och inträdet är gratis. Arrangemanget är alkoholfritt och följer Folkhälsomyndig-hetens rekommendationer. Maxtaket är 600 personer i publiken.

Multimediaföreställningen arrangeras inom ramen för det internationella kulturutvecklingsprojektet CUPIDO: Interreg VB North Sea Region Programme. CUPIDO består av 16 partners i 7 länder runt Nordsjön. Läns-styrelsen Värmland leder projektet där Sunne kommun, Rottneros park, Region Värmland och Nome kommun är partners.

Pressen hälsas välkommen till fasadshowen.

Bifogat finns fakta om kvällen.

Tid: lördag 4 september kl 20-21

Plats: Rottneros herrgård, Rottneros park, Sunne