Torbjörn Dybeck blir ny kommunchef

Torbjörn Dybeck heter Sunne kommuns nya kommunchef. Det beslutades på kommunstyrelsen 29 oktober.
– Det här känns jättekul. Han har drygt 25 års erfarenhet från både offentlig och privat verksamhet, säger Gunilla Ingemyr, kommunstyrelsens ordförande.

Sunne kommuns nye kommunchef kommer senast från Katrineholms kommun och en tjänst som förvaltningschef men har dessförinnan åtta års erfarenhet av kommundirektörsjobbet från Hallsbergs kommun, där han arbetade fram tills i januari 2018.

Vad ser du i Sunne kommun som gjorde att du sökte jobbet som kommundirektör?

– Sunne är en spännande och en väldigt framåt kommun. Det är en härlig plats både med vacker natur och skidåkningen för att nämna något. Sedan finns förstås en stark historisk bild med bland annat Selma Lagerlöf. Man blir nästan förvånad att det finns så mycket, säger Torbjörn Dybeck, 60 år, som inom några veckor besöker sin nya arbetsplats.

– Torbjörn har lång erfarenhet av att ha varit kommunchef. Han har en bred och hög kompetens och stort samhällsintresse och vill utveckla den kommunala verksamheten för våra medborgare. Det känns också kul att han ska flytta hit, säger Gunilla Ingemyr.

Och att flytta till Sunne kommun ser Torbjörn som en självklarhet.

– Min fru är från Arvika och där finns också hennes släkt som vi ofta besöker. Jag har redan börjat titta på bostad i Sunne och hoppas att det kommer att vara löst i början av nästa år när jag ska börja jobba där, säger Torbjörn Dybeck.

– Det känns väldigt skönt att han förordades av både ledningsgruppen, fackliga organisationer och att det var ett enhälligt beslut i kommunstyrelse. Det känns som en bra grund att alla är överens om att anställa Torbjörn, säger Tobias Eriksson, 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen.

Kontakt:

Gunilla Ingemyr