Sunneföretag visar upp sig på Solvalla

Företag i Sunne visar upp sig, Sunne och Värmland på den internationella mötesplatsen Solvalla tillsammans med Sunne kommun den 15 juni. Sunnedagen på Solvalla är en del i att öka Sunnes attraktionskraft och genomförs för 12:e året.

På Solvalla är tio lopp namngivna efter företeelser i Sunne, jumbotronen visar bilder från bygden till musik av Magnus Stinnerbom och Sunnes flaggor vajar på travbananans flaggstänger.

Under 2010 har kommunen tillsammans med företagare, föreningar och intresserade Sunnebor arbetat fram ett platsvarumärke för Sunne. Dagen på Solvalla är ett tillfälle att med gemensamma krafter sprida budskapet om platsen Sunne och Värmland. Samtidigt får företagen och kommunen tillfälle att utbyta tankar och idéer.

På Solvalla föreläser Niclas Kjellström-Matseke, vd för Postkodlotteriet och Östra Ämterviksbo på fritiden. Han pratar bland annat om deras engagemang för hållbarhet i Tällberg Foundation och kommer in på hur ett hållbarhetsengagemang skulle kunna föras över till företag på lokal nivå. http://www.tallbergfoundation.org/ABOUTTHEFOUNDATION/InformationinSwedish/tabid/119/Default.aspx

Före hemfärd den 16 juni görs ett studiebesök med föreläsning och guidad visning på Fotografiska i Stadsgårdshamnen.

Anna Blomquist
Tillväxtstrateg, Sunne kommun