Sunne utsedd till årets fiberkommun

I dag, 7 februari 2012, utsågs Sunne kommun till årets fiberkommun. Skanova delar ut priset till den kommun som utmärkt sig i framsynthet beträffande infrastruktur eller som har lyckats mycket bra med sin fibersatsning.

Sunne kommun får pris som årets fiberkommun för sina innovativa byalagslösningar - de har gått före genom att göra investeringar för att få ut fibern på landsbygden. Genom att anlägga kanalisation ut till byarna har de fått fart på fiberutbyggnaden. Sunne har hittat en modell som är samhällsekonomiskt lönsam för alla parter. Det är en innovativ lösning för att få nätägare och operatörer att vilja vara där. En förebild för andra kommuner i landsbygden, säger Ove Alm, vd för Skanova.

- Det är fantastiskt roligt att Sunne får det här priset! Framgången bygger på samspelet mellan fiberföreningarna och kommunens tjänstemän, Kristina Lundberg och Erik Larsson, säger Ola Persson, kommunstyrelsens ordförande i Sunne..

Politiken står bakom finansieringsmodellen som föreningarna förverkligat tillsammans med Kristina och Erik. Fiberföreningarna består i många fall av drivande företagare som medverkar till tillväxten.
- Investeringen i fiber är viktig både för näringslivets möjligheter att utvecklas liksom för våra invånare som vill vara uppkopplade. Idag har Ransbysätter, som är en av våra mindre byar, snabb kontakt med omvärlden via fiber. Det känns riktigt bra, säger Ola Persson, kommunstyrelsens ordförande i Sunne.

Ola Persson, Kristina Lundberg och Erik Larsson tog emot utmärkelsen av Ove Alm, vd för Skanova. Priset delades ut vid Skanovas seminarium "Fiber till fler" i Stockholm. Seminariet syftar till att inspirera och sprida kunskap kring nyttan för Sverige med en väl utbyggd fiberinfrastruktur.

14 fiberföreningar är bildade i Sunne och ytterligare tre är på gång. Läs mer om Sunne kommuns fibersatsning på: www.sunne.se

Bilder från prisutdelningen kommer under dagen finnas för nedladdning under pressbilder påwww.skanova.se

För information om prisutdelningen och seminariet: Camila Buzaglo, 070-545 32 69 pressansvarig på Skanova. Du når även Skanovas vd Ove Alm via Camila Buzaglo.

Ola Persson
Kommunstyrelsens ordförande, Sunne kommun