Området vid Stamfrändemonumentet och Nils Holgerssons värdshus.

Sunne kommun och värdshuset skriver kontrakt om offentliga toaletter

Våren 2021 stängde Trafikverket rastplatsen vid Stamfrändemonumentet i Rottneros. Detta då den inte ansågs uppfylla alla de krav en rastplats ska uppfylla, så som dagens krav på handikapptoaletter samt att fordon över femton meter inte ägde tillträde till rastplatsen.

Efter nedläggningen överläts marken till kommunen och toaletterna, som ligger i samma fastighet som värdshuset, överläts till fastighetsägaren. Sunne kommun erbjöd då fastighetsägaren ersättning för att sköta toaletterna, och ett avtal för detta har nu i september 2022 skrivits på och toaletterna finns åter öppna för allmänheten.

Avtalet innebär att värdshuset sköter toaletterna i sin helhet, vilket de får ersättning av från kommunen. På samma sätt som för kommunens övriga avtal för offentliga toaletter som ligger i privata fastigheter. Avtalet gäller i fem år och förlängs därefter med ett år i taget.

Kommunen kommer fortsätta att sköta det som är på kommunens mark, det vill säga övre och nedre parkeringen på värdshusets södra sida, gräsytor samt parkbänkar. Nya skyltar vid vägen, som hänvisar till restaurangen, monumentet och golfklubben, kommer sättas upp.

– Jättepositivt att vi har kommit fram till en lösning, så att toaletterna kan vara öppna för allmänheten, säger Kent Albinsson enhetschef tekniska enheten, Sunne kommun.

Har du frågor kontakta

Kent Albinsson,
    Enhetschef tekniska enheten, Sunne kommun.
    kent.albinsson@sunne.se