Sunne engagerar sig i träbyggnationer

Efterfrågan av träbyggnationer ökar i Sverige, enligt branschorganisationen Träbyggnadskansliet. I Sunne är byggnadsbranschen den näst största sektorn.

Sunne kommun ska nu börja utarbeta en träbyggnadsstrategi, enligt ett beslut i kommunfullmäktige, som ett viktigt led i hållbarhet och flexibla byggnadslösningar. Kommunen arrangerar därför ett studiebesök till trästaden Växjö, 25-26 november.

Sunneföretaget AB Häggmark och Söner är ett av de företag som deltar på resan.
– Vi har kunnande i element- och modullösningar för träbyggnationer och vår kompetens efterfrågas både i Norge och Sverige. Sunne har ett bra läge då det gäller träindustri, nära till råvaran och vi har kunniga medarbetare både vid förtillverkninng och på byggarbetsplatsen, säger Benny Olsson, vd på AB Häggmark och Söner.

Samtidigt som en träbyggnadsstrategi tas fram sker ett proaktivt arbete för mer etablering av industriell träbyggnad i Sunne. Kommunens näringslivsenhet vill som ett stöd i arbetet ta del av Växjös erfarenheter av träbyggnad.

– Det är glädjande att en delegation från Sunne kommun med företag, fastighetsägare, politiker och tjänstemän kommer till Växjö för ömsesidiga samtal om ökad träanvändning i byggandet. Vi har nya tankar kring trä, i öppna som slutna system, i våra industriella processer i modul- och elementbyggeri. Det handlar om "allt i ett led" för ökat företagande, sysselsättning och delaktighet i energi- och klimatfrågan, säger Hans Andrén, Växjö Kommunföretag AB.

Per Branzén, etableringsansvarig Sunne kommun
per.s.branzen@sunne.se