Vårvy från Gettjärnsklätten i Sunne.

Sunne är tredje bästa miljökommun i landsbygd

Sunne är Sveriges tredje bästa miljökommun i kategorin landsbygdskommun, när tidningen Aktuell Hållbarhet för 14:e gången presenterar sin granskning av kommunernas miljöarbete.

Sunne vill mer

Sunne är tredje bästa miljökommun bland landsbygdskommuner och i den sammanlagda rankningen av Sveriges 290 kommuner kommer Sunne på plats 53.

– Vi är såklart väldigt glada och stolta över att vårt systematiska hållbarhetsarbete ger effekt. Men vi är inte nöjda utan har mycket kvar att göra! Detta ger extra energi att fortsätta det viktiga hållbarhetsarbetet, säger Kristina Lundberg (C), kommunstyrelsens ordförande i Sunne kommun.

Sunne fick 26,84 poäng i rankningen av 51 möjliga poäng.

– Sunnes miljöarbete imponerar. Många kommuner analyserar noggrant resultaten från vår kommunrankning, både sina egna och andras, och det finns en efterfrågan på bra jämförelsematerial. I år har vi valt att bryta ut ännu en kategori – bästa landsbygdskommun – för att bättre synliggöra landsbygdskommunernas arbete och göra rankningen jämförbar och rättvis, säger Ylva Bergman, chefredaktör för Aktuell Hållbarhet.

På förstaplats i kategorin landsbygdskommuner kom Ludvika med 32,67 poäng och en sammanlagd plats 17. Söderhamn kom tvåa med 29,12 poäng och sammanlagt på plats 40.

Framsteg

Aktuell Hållbarhets kommunrankning mäter aktivitet och ambition inom en rad olika delar av miljöområdet. Rankningen baseras dels på en egen enkät som genomfördes i början av året, dels på data från ett tiotal offentliga källor som rör kommunernas arbete. De olika delarna har sedan vägts samman till en totalpoäng.

239 av Sveriges 290 kommuner besvarade enkäten i år vilket motsvarar en svarsfrekvens på 82 procent.

I årets rankning märks en rad framsteg i kommunernas miljöarbete. Andelen kommuner som har inrättat en koldioxidbudget fortsätter att öka. I år svarade 68 kommuner att de har upprättat en koldioxidbudget, vilket är en ökning med 16 kommuner sedan förra året. Ytterligare 52 svarade att de har påbörjat ett sådant arbete.

Majoriteten av kommunerna svarar också att de arbetar med att minska klimatpåverkan från livsmedel i kommunens matserveringar och med att fasa ut fossila bränslen. Implementeringen av Agenda 2030 fortsätter också att gå framåt.

– Kommunerna spelar en avgörande roll för att vi ska kunna möta klimatkrisen. Det är därför positivt att vi ser ett ökat engagemang i frågan, som nu adresseras från en rad olika håll – från fossilbränslefria transporter till klimatkrav vid byggnationer och koldioxidbudgetar. Det är också positivt att hela 53 procent av kommunerna nu har en formulerad strategi för att implementera Agenda 2030, FN:s globala hållbarhetsmål, säger Ylva Bergman.

Kristina Lundberg (C)
Kommunstyrelsens ordförande, Sunne