Samverkan stärker starta-eget-kurser i Sunne

Starta eget företag är något som ligger nära till hands för Sunnebor. Enligt statistiken ligger Sunne på femte plats i Sverige när det gäller antalet entreprenörer per invånare.

I åtta år har Sunne kommun arrangerat starta-eget-kurser på Idé- och designcentrum Ideum. Under våren samarbetade Sunne kommun med Communicare och Hushållningssällskapet med gott resultat. Konceptet stärks nu ytterligare tillsammans med Drivhuset Karlstad.

– Drivhuset har en egen process runt idéutveckling. Deltagarna i Sunne får nu möjlighet att verkligen fördjupa sig i sin idé, inte bara i företagandet, säger Regina Larsson, företagscoach på Communicare.

Drivhusets affärsutvecklingsprogram syftar till att stärka individen som idébärare och företagare.

– Fokus lägger vi på att arbeta nära kunden och marknaden och vi utgår från varje person på kursen. Vi har ett upplägg på sex olika block där alla avslutas med en pitch som syftar till att formulera och spetsa erbjudandet mot kund, säger Sebastian Hidén, projektledare på Drivhuset.

Ungefär hälften av de som går kurserna i Sunne startar eget företag.
– Kursen ger, förutom idéutveckling, också kunskaper i vad som krävs för att driva eget företag – om tillstånd, kontakter med Skatteverket, Försäkringskassan, och Arbetsförmedlingen, finaniseringsfrågor, bokföring och hur du skyddar din idé. Kursen leder för vissa fram till att att de inte alls vill ha eget företag, vilket också är viktigt, säger Kristina Lundberg, landsbygds- och näringslivsutvecklare i Sunne kommun.

Den som gått kursen får förståelse för företagandets villkor och blir på så vis även en "bättre anställd".
– Vårens kurs fick mycket höga betyg i utvärderingen, både för innehållet och kursledarna. Flera grupper fortsätter också träffas eftersom kontakterna ger mycket, säger Regina Larsson.

Just nätverkande och nya kontakter är något som kursdeltagarna värdesätter högt med kursen.

Nästa kursstart är 6 september och den är fulltecknad.

Starta-eget-kursen är tio tillfällen, tre timmar per gång och kostar 350 kronor. Kursen startar varje vår och höst. Intresserade kan kontakta Ideums reception i Sunne och anmäla intresse för kommande kurser.

Finns intresse av att träffa någon som gått kursen och startat företag så kan Kristina Lundberg förmedla kontakt.

Kristina Lundberg
Landsbygds- och näringslivsutvecklare, Sunne kommun