Råvattenbrunnen i Lysvik utreds vidare

Det är något högre halter av järn och mangan än önskvärt i nya råvattenbrunnen i Lysvik.

Det är inte hälsovådligt, men kan orsaka utfällningar och i vissa fall smak och lukt. Utredning pågår och tillsvidare används den gamla råvattenbrunnen.

Vattnet i nya råvattenbrunnen i Lysvik har många bra egenskaper. Det finns heller inga rester av bekämpningsmedel. Den befintliga reningsprocessen avskiljer järn och mangan, men inte ner till de låga halter som kommunen vill uppnå. I början av december 2011 tvingades kommunen därför att koppla ur den nya råvattenbrunnen.

Målsättningen är nu att komplettera vattenverket med ytterligare ett filter och att vatten från nya råvattenbrunnen sedan kan börja användas. Nya beslut tas när test och utvärdering är klart efter april-maj.

Berörda abonnenter i Lysvik har idag, 15 mars, fått ett informationsbrev från Sunne kommun hem i sina brevlådor.

Analys och utvärdering av vattnet gör Sunne kommun tillsammans med Sweco, Karlstad. Allt tyder på att järn och mangan binds till det lilla organiska material som finns i råvattnet. I dessa fall måste processen kompletteras med ytterligare ett filtersteg.

Sandfilter för avskiljning av organiskt material och sandfilter för avskiljning av järn och mangan ska nu testas i en tillfällig utrustning med vatten från nya råvattenbrunnen.

När nya råvattnet och filterutrustning fungerar ska ledningsnätet luft/vatten-spolas, vilket avlägsnar rester av järn och mangan som naturligt fälls ut i ledningssystemet.

Hans Nilsson, VA-ingenjör
Sunne kommun