”Nu vänder vi trenden i besöksnäringen i Sunne”

Grönklittsgruppen AB vill köpa Kolsnäs-området för 18,5 miljoner kronor av Sunne kommun genom det helägda dotterbolaget Svenska Campingpärlor. Affären görs under förutsättning att Grönklittsgruppens styrelse(sammanträder 10 mars) och kommunfullmäktige i Sunne(sammanträder 21 mars) godkänner avtalet. Bolaget vill också förvärva Vattenlandet av konkursförvaltaren för att skapa en större och starkare enhet.

– Vi har nått en bra överenskommelse med Grönklittsgruppen! Det är en kompetent och resursstark investerare som kommer att bidra till utveckling av Sunne. Det är verkligen hög tid att vända trenden inom besöksnäringen! Vårt gemensamma mål är att öka turismen och se till att Sunne återtar platsen som Värmlands mest självklara destinationsort, säger Tobias Eriksson, kommunstyrelsens ordförande i Sunne.

I avtalsförslaget ingår marken och att köparen tar över turistbolagets skulder. Kommunen behåller udden, stranden och hundbadet. Och ortsbefolkningen ska även i framtiden kunna nyttja poolen på campingområdet för motionssim och simskola samt logen för motionsdans, med mera.

Satsningen Grönklittsgruppen AB gjort på Orsa Grönklitt och Orsa Camping har sedan 2005 ökat omsättningen från 38 miljoner kronor till dagens 123 miljoner kronor. Grönklittsgruppen har ökat från 40 till 160 årsanställda på tio år – enbart i Orsa.

– Vi vet nu av många års erfarenhet att vi inte klarar att göra de investeringar som krävs på Kolsnäs med kommunens skattefinansierade intäkter. Ska vi utveckla ett destinationsområde, jämförbart med Siljansbygdens, då är ett privat ägande i ett ömsesidigt förtroende med kommunen det som kan få utvecklingen att gå åt rätt håll.

Kommunen har valt att gå vidare med Grönklittsgruppen som köpare, eftersom bolaget i sitt anbud presenterat en attraktiv investeringsplan samt åtagit sig att genomföra marknadsföringsinsatser och evenemang för att profilera Sunne. I avtalet förklarar Grönklittsgruppen att man kommer att genomföra stora investeringar på Kolsnäsområdet.

Kommunfullmäktiges uppdrag från oktober 2015 – det vill säga att hitta en intressent till Kolsnäsområdet – har nu rotts i hamn.
– Signalerna vi får både från näringsliv och privatpersoner i Sunne är att vi måste satsa på något positivt – nu! Affärsöverenskommelsen med Grönklittsgruppen AB känns som ett steg i helt rätt riktning för Sunnes möjligheter att kunna utvecklas. Det blir en starkare enhet eftersom de vill köpa både Kolsnäsområdet och Vattenlandet.

Nyligen presenterade Sunne kommun en handelsutredning. Där framgår tydligt hur viktig besöksnäringen är för handelns utveckling i Sunne.
– Allt är beroende av varandra. Med Grönklittsgruppen AB tror vi på en lika bra utveckling i Sunne som de bevis-ligen har åstadkommit i Orsa. Det känns riktigt bra!

Sunne kommun har arbetat fokuserat med etableringar sedan januari 2015.
– Det här är den enskilt största etableringen i Sunne på många år, säger Per Branzén, som jobbar med etablering/utveckling på näringslivsenheten i Sunne kommun.

Tobias Eriksson
Kommunstyrelsens ordförande, Sunne