Miljonsatsning på bredband i Sunne

I Sunne finns områden utan tillgång till fast bredband. Men snart bli det ändring på det tack vare ett unikt samarbete mellan nybildade bredbandsföreningar på landsbygden och Sunne kommun.

Under hösten 2010 tog kommunen politiskt beslut om att bygga ett så kallat stamnät för 20 miljoner kronor för att se till att det finns fiber till alla befintliga telestationsområden i Sunne. Det är en helhetslösning för såväl landsbygden utan för Sunne, som för tätortens bostadsområden och industriområden.

Kommunen jobbar på en lösning där Sunnes två industriområden blir klassade som ”gröna orter” vilket innebär samma kapacitet som motsvarande områden i storstäder som till exempel Västerås, Uppsala och Linköping. Bredbandsprojektet drivs av Erik Larsson, IT-chef och Kristina Lundberg, landsbygdsutvecklare.

Idag har sju av elva byalag fått ihop mer än 50 procent av alla fastigheter i respektive område, vilket innebär att de kan börja bygga ett föreningsnät som kopplar på stamnätet.

– Bredband har blivit en allt viktigare infrastrukturfråga. Vi vill med bredbandssatsningen ge förutsättningar för hela Sunne att vara attraktivt att bo och verka i, säger Ola Persson, kommunstyrelsens ordförande.

Av totalt 30 telestationer i Sunne kommun saknar alltså elva stycken möjlighet till fast bredband och flera av de övriga har dålig kapacitet. Idag går utvecklingen i snabb takt och framtidens tjänster inom både tv och telefoni finns via bredbandet.

De elva föreningarna omfattar mer än 900 fastigheter. För fyra föreningar återstår nu bara lite drygt 200 abonnenter för att deras områden också ska kunna börja bygga föreningsnät.

Drygt 9 miljoner kronor har föreningarna sökt i stöd för satsningen på bredband och idag är cirka 5 miljoner kronor beslutade från Länsstyrelsen.

De senaste veckorna har kommunen fått indikationer på att åtta av kommunens telestationer ska utredas för nedläggning under 2012.

– Det gör vårt projekt ännu mer angeläget eftersom dessa områden riskerar nedläggning om vi inte drar ut fiber till dem, sägerErik Larsson, IT-chef på Sunne kommun.

Kommunen hjälper föreningarna med kartor, fastighetsregister, avtalsskrivningar, kontakter med Lantmäteriet och praktiska saker som underlättar arbetet. Kristina Lundberg och Erik Larsson är ute och berättar hur byalagen ska gå till väga för att starta en förening, vilka bidrag som finns att söka och de sköter samordningen mellan föreningarna.

– För tillfället upphandlar vi en kommunikationsoperatör gemensamt. Det gör vi för att ensam inte är stark. En förening med 200 medlemmar är inte intressant för de stora aktörerna, men när vi är 900 medlemmar är intresset ett helt annat, säger Erik Larsson.

Gettjärn-Hälserud är ett exempel på en förening som har kommit långt i sitt arbete. De projekterar fibernätet och kommer sannolikt att bygga under 2011. Kontaktperson: Nils Larsson, 070-567 05 19, nisse@essbedata.se

Kontakta Kristina Lundberg om du vill ha tips på andra kontaktpersoner i någon av föreningarna.

Erik Larsson
IT-chef, Sunne kommun