Kunskap som motverkar traditionella könsroller

Alla som arbetar inom förskola, fritidshem samt dagbarnvårdare deltar, nu på fredag 27 april, i en föreläsning med genuspedagogen Annette Carlsson. Hon ger personalen kunskap som motverkar traditionella könsmönster och könsroller.

Föreläsningen hålls inom EU-projektet Creare Vivere. Ett projekt där medarbetare i Sunne, Munkfors, Torsby och Årjängs kommun får möjlighet till vidareutbildning i syfte att bemöta våra framtida medborgare på bästa sätt.

Tid: fredag 27 april kl 8.30-12.00

Plats: Sunne bibliotek

Pressen hälsas välkommen.

I sin föreläsning varvar Annette Carlsson grundläggande teori och viktiga begrepp med praktiska övningar, metoder och tips för en jämställd förskola. Målet är att förskolelärarna ska få upp ögonen för hur det ser ut idag, vår struktur och hur vi går vidare med en handlingsplan i vardagen.

Hur ska vi ge flickor och pojkar samma möjligheter att prova och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller?

Efter föreläsningen följer observationer och kontinuerlig dokumentation ute i förskolorna över exempelvis vilket material och vilka aktiviteter resurserna läggs på, hur flickor och pojkar leker samt hur pojkar och flickor framställs i böcker och sånger.

Projektledare Inga-Lill Lindqvist, Creare Vivere
070-591 79 20, inga-lill.lindqvist@sunne.se

Genuspedagog Annette Carlsson, Karlstad
070-281 23 66, nenne.carlsson@gmail.com

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Creare Vivere är ett kompetensförsörjningsprojekt för Sunne, Munkfors, Torsby och Årjängs kommun under perioden 1/2 2012-31/6 2014. Europeiska Socialfonden satsar närmare 12 miljoner kronor i syfte att ge de anställda i kommunerna den kompetens, självförtroende, trygghet och yrkesstolthet som krävs för att göra en bra arbetsinsats som tillgodoser våra framtida medborgare.

Syftet med projektet är att

• stärka de anställdas inflytande i arbetslivet

• utveckla organisationen genom utbildning

• ge de anställda möjlighet att skapa bestående förändringar

I projektet deltar 1300 anställda i Sunne, Munkfors, Torsby och Årjängs kommun. Just nu genomförs diskussioner med mixade fokusgrupper som följs av enkätundersökningar för att kartlägga kompetensbehov och förutsättningar för förändringsarbete hos medarbetare i kommunerna.

Alla medarbetare får genom projektet ta del av seminarier om jämställdhet, mångfald och kreativitet. Föreläsningen "Jämställdhet i förskolan" är en inledande föreläsning inom projektet.