Företagarskola för nya svenskar i Sunne

En företagarskola för människor med invandrarbakgrund startas i Sunne i ett samarbete mellan Sunne kommun, Almi och Fryksdalens Sparbank.

Upplägget är en två-dagars workshop, 15:e och 22:a september, som handlar om vad som krävs för att driva företag i Sverige.

Tid och plats för denna "Business School" är Ideum, Svetsarevägen 3, i Sunne, kl 9-16.

Tillströmningen av bland annat syrier är stor över hela landet inklusive Värmland. När de första flyktingarna kom till Rottneros i Sunne kommun i december 2013 organiserade kommunen och Almi en företagarskola inom två månader efter deras ankomst.

Sunne kommun ordnade med busstransport från flyktingförläggningen och tolk. Deltagarna var cirka 15 syrier och några enstaka eritreaner/somalier. De flesta var akademiker och ett flertal hade drivit mindre och medelstora företag inom en mängd olika branscher.

– Många av flyktingarna har drivit eget företag där de kommer ifrån. Genom företagarskolan vill vi förbereda dem så att de kan få en bra företagsstart här och möjlighet till en bättre utveckling. Den här gången testar vi att lägga upp utbildningen som en workshopserie och den hålls på engelska, säger Eva Larsson, landsbygdsrådgivare i Sunne kommun.

Eva Larsson
Landsbygdsrådgivare, Sunne kommun