Anna-Karin Hatt inviger Sveriges snabbaste landsbygd i Sunne

IT- och energiminister Anna-Karin Hatt inviger världens snabbaste landsbygd i Sunne - närmare bestämt i lilla byn Ransbysätter i Lysvik.

Tid: onsdag 16 maj, kl 13.30

Plats: Ransbysätters bygdegård

Pressen hälsas välkommen.

Bredbandet i Ranbysätter, som har kapacitet på 1000 megabit, gör att det nu uppstått intresse för att starta företag i byn. Det finns planer på att bygga en industrilokal för att husera tre nya företag - bland annat ett energiföretag. Idag bor det 58 personer i Ransbysätter.

Sunnes satsning på bredband är genomförd i tät dialog med medborgare och marknadsaktörer. Alla har tillsammans arbetat för att Sunne ska få Sveriges snabbaste landsbygd. 23 områden har påbörjat arbetet med fiber och dessa täcker cirka tre fjärdedelar av Sunnes landsbygd utanför tätorten. Tre föreningar utöver Ransbysätter har börjat bygga.

7 februari 2012 utsågs Sunne kommun till årets fiberkommun i Sverige. Sunne fick priset för att ha arbetat fram en egen modell som är samhällsekonomiskt lönsam för alla parter. En innovativ lösning som fått nätägare och operatörer att vilja vara med i satsningen. 16 maj är det dags för den officiella invigningen av Sunnes bredbandssatsning - kl 13.30 i Ransbysätter.

Program:

• 13.30 – 13.45 Ola Persson, kommunstyrelsens ordförande, Erik Larsson, IT-chef och Kristina Lundberg, projektledare hälsar välkommen och berättar om Sunnes bredbandssatsning

• 13.45 – 14.00 Anna-Karin Hatt inviger genom att koppla upp mot en vårdcentral i Bromma

• 14.00 – 14.10 Så används videomöten i vården

Tid för enskilda intervjuer för press.

• 14.10 – 14.15 Därför kan inte kommunerna vänta med bredbandssatsningar! Erik Evestam, LRF.

• 14.15 – 14.45 Vattenkraftverket som producerar tillräckligt med el för att göra hela byn självförsörjande på ström och kvarnen där eget mjöl mals och den bagarstuga som byggts visas. Besök på platsen för den planerade industrilokalen. Lennart Svahn, eldsjäl i bygden, med flera

Ola Persson
Kommunstyrelsens ordförande, Sunne kommun