130 barn inviger naturstig i Lerälvsravinen

Cirka 130 barn och deras lärare inviger den nya naturstigen i Lerälvsravinens skolskog, onsdag 19 oktober kl 12.30-14.00.  På plats finns Sunne kommuns miljöstrateg Kristina Rebane, förvaltningschefen för bildningsnämnden Ulf S Olsson och rektor Lars Olsson.

Skolskogen i Lerälvsravinen har fått en ny, markerad stig med informations-skyltar om natur. Stigen löper genom ravinen mellan Älvkullen och Frykmanskolan i centrala Sunne och är cirka 1 km lång. Sunne kommun har med hjälp av EU-pengar gjort olika åtgärder för att öka och bevara de naturvärden som finns i ravinen. Åtgärderna är konkreta insatser för att nå miljömålen i kommunens Naturvårdsprogram.

Naturinformationen i Lerälvsravinen ger kunskap och förståelse om växter och djur i området och deras livsmiljöer i ravinen.

Skolskog, vad är det?
I skolskogen går det att kombinera undervisning, upplevelse och lek på ett sätt som är svårt att göra i ett vanligt klassrum. Hjärnforskare menar att det är nödvändigt för barn att vara utomhus för att de genom olika stimulans ska nå en god inlärning.

I utemiljön får barnen automatisk träning av grov- och finmotorik samtidigt som de i närhet med naturen får en förförståelse om biologi och miljö att ta med in till klassrummet. Olika skolämnen kan integreras med ett undersökande arbetssätt i oändliga kombinationer. Att det finns frisk luft, gott om utrymme och att barnens behov av rörelse blir tillfredsställt är ingen nackdel heller!

Pressen hälsas välkommen till Lerälvsravinen, 19 oktober kl 12.30.
Samlingsplats: Frykmanskolan, Ekebyvägen i Sunne.

Kristina Rebane
Miljöstrateg, Sunne kommun