Kreativa handlare i Sunne får "corona-vardagen" att fungera

Kreativa handlare i Sunne får "corona-vardagen" att fungera

Butikerna i Sunne har som andra påverkats av coronapandemin. Med kreativitet och anpassningar får handlarna vardagen att fungera igen, efter tvärniten i början.

Olika branscher har drabbats olika hårt på grund av coronapandemin. Vi har pratat med några handlare i Sunne som hittat sin väg framåt i det osäkra läget.

– Det har gått bättre än vi först befarade. Sunneborna är otroligt stöttande och lokallojala. Det är vi så tacksamma för, säger Anna Stiernelöf Savela som driver klädbutiken Entré i Sunne.

Fler värmlänningar än tidigare åker på utflykt till Sunne.

– Så trots att de ”vanliga” turisterna inte kommit, har vi inte tappat så mycket försäljning som vi först befarade. Förhoppningsvis kan det här gynna oss året runt. Vi har en rymlig butik, där folk inte behöver gå på varandra. Det är extra värdefullt just nu.

Efter den första tiden av känslomässig berg- och dalbana började Anna leta nya, framkomliga vägar.

– Under våren har jag byggt upp en webbshop. Det är ett viktigt skyltfönster som hjälper försäljningen. Vi ordnar också hemleveranser för den som inte vill komma till butiken.

Pandemin blev ett uppvaknande. Första steget var acceptans av läget och sedan hitta en väg framåt.

– Det här är en stor samhällskris, vilket gör att vi hjälps åt mer och har större omtanke om varandra. Vi har haft stor glädje av att Sunne är en liten ort.

Carina Swensån driver butiken Carinas Klo & Klös i Sunne, sedan tre år.

– Först blev jag rädd. Jag funderade på hur jag skulle göra och ville varken stänga eller dra ner på öppettider. Jag jobbar ensam och har tagit dag för dag. Det visar sig inte ha blivit så stor skillnad. Människor har fått mer tid för sina djur och behöver fortfarande produkter till dem. Jag känner mig trygg inför hösten och tror inte att det blir värre.

Anna-Lena Olsson driver ”Lilla Garnverkstan” för garn, sybehör och hobby i Sunne.

– Första veckan blev det tvärdött. Sedan har det gått över förväntan. Många har fått mer tid att ägna sig åt handarbete och pyssel, vilket gynnat oss, säger Anna-Lena.

I Köpenhamn går många unga numer runt och stickar. Det har blivit trendigt.

– Det vore roligt om den trenden också hittar hit. Att fokusera på handarbete är nyttigt och avslappnande, något många säkert verkligen behöver idag.

Även Anna-Lena har en webbshop.

– Hösten är vår tid, så jag känner mig lugn och tror att det ska fortsätta att gå bra. Webbshopen ger oss viktig merförsäljning.

Marielle Magnusson, företagscoach på Sunne kommun, är imponerad över den påhittighet som finns hos handlarna i Sunne.

– De är kreativa och hittar nya sätt att nå sina kunder, vilket är ett måste i den hårda konkurrensen. Coronapandemin har gjort behovet av att finna nya vägar ännu tydligare.