Polykarbonatplast får snart en strängare bedömning i SundaHus

Eftersom ämnet bisfenol A, som används för tillverkning av polykarbonatplast, numera klassificeras som ett utfasningsämne (den klassificeras som reproduktionsstörande) så kommer produkter med väsentliga mängder polykarbonatplast att få en ”C+”-bedömning i SundaHus Miljödata. Förändringen väntas ske inom 1-3 månader. Polykarbonatplast används som hölje bl.a. i ljusarmaturer, uttag och strömställare. I nuläget finns det inga möjligheter för leverantörer att lämna in ett intyg för att få en B-bedömning för polykarbonatplast-produkter (såsom det är möjligt för ABS-plast) med vi har börjat undersöka vilka möjligheter det finns att vidareutveckla vårt kriterium för polykarbonatplast.

SundaHus verkar inom bygg- och fastighetssektorn och erbjuder företag, organisationer och fastighetsägare trygghet genom ett brett utbud av tjänster inom informerade materialval. SundaHus är en del av iBinder Group.