Rickard Bracken, generalsekreterare Suicide Zero, tillsammans med Mikael Ahlerup, generalsekreterare Svenska Innebandyförbundet. Foto: Svenska Innebandyförbundet

Svensk Innebandy och Suicide Zero samarbetar mot psykisk ohälsa inom innebandyn

Suicide Zero inleder ett samarbete med Svensk Innebandy. Samarbetet möjliggör ett krafttag i arbetet mot psykisk ohälsa och med suicidprevention i hela Innebandysverige.
"Det här samarbetet ger oss en chans att verkligen nå ut till spelare, tränare och supporters i hela landet och det känns såväl viktigt som inspirerande", säger Suicide Zeros generalsekreterare Rickard Bracken.

Psykisk ohälsa och självmord är ett stort samhällsproblem och varje år tar runt 1 500 människor sina liv. Mångt fler lider av psykisk ohälsa. Svensk Innebandy vill göra skillnad och vara mer än en sport. Därför inleder man nu ett samarbete med Suicide Zero.

– Vi har bägge samma syn vad gäller vikten av utbildning och att vara en förbättrande faktor i samhället. Aktiva, ledare och föräldrar är viktiga målgrupper för oss i detta arbete och vi kommer satsa mycket på att nå fram med information och utbildningar, säger Mikael Ahlerup, generalsekreterare Svenska Innebandyförbundet.

Samarbetet innebär bland annat att Svensk Innebandy på flera olika sätt ger en plattform för Suicide Zero när det gäller att sprida information. Målet med samarbetet är att öka kunskapen om mental ohälsa och suicidprevention och få ned självmordstalen i samhället.

Suicide Zero startade sitt arbete 2013 och arbetar sedan dess för att minska självmorden och få fler att göra mer för ett samhälle utan självmord. Svensk Innebandy blir det första idrottsförbundet organisationen inleder samarbete med.

– I våras fick några av våra medarbetare möjlighet att besöka SM-finalerna och på nära håll uppleva den svenska innebandyrörelsens enorma kraft en dag då livet är en fest. Nu vill vi, tillsammans med Svenska Innebandyförbundet, se vad den kraften kan bidra med dagar då livet känns mörkare. Det här samarbetet ger oss en chans att verkligen nå ut till spelare, tränare och supporters i hela landet och det känns såväl viktigt som inspirerande, säger Suicide Zeros generalsekreterare Rickard Bracken.