Martin Schalling är ny ordförande för Suicide Zero.

Martin Schalling ny ordförande för Suicide Zero

Martin Schalling är ny ordförande för Suicide Zero. Han valdes i samband med organisationens årsmöte på Södermalm i Stockholm, torsdag 16 maj.

– Det är ett privilegium att få förtroendet att axla rollen som ordförande och på så sätt arbeta för att minska antalet självmord i Sverige. De senaste tio åren har Suicide Zero blivit en fantastisk kraft. Nu är det dags att öka våra möjligheter än mer för att påverka suicid och psykisk ohälsa i samverkan med alla positiva krafter i samhället, säger Martin Schalling.

Han efterträder Birgitta Mossberg som dock fortsätter engagera sig i Suicide Zero som ordinarie styrelseledamot.

Martin Schalling är professor i medicinsk genetik vid Institutionen för molekylär medicin och kirurgi och Centrum för molekylär medicin vid Karolinska Institutet, adjungerad professor vid University of Sao Paulo och tidigare mångårig ordförande i Fonden för psykisk hälsa. Han är en del av Suicide Zeros expertråd och har suttit i organisationens styrelse i fyra år. Ordförandeskapet löper fram till och med nästa årsmöte.

Efter att medlemmarna sagt sitt står det klart att Suicide Zeros styrelse från och med nu består av följande personer:

Martin Schalling, Ordförande

Paulina Draganja, Ledamot
Anna-Lena Andersson, Ledamot
Birgitta Mossberg, Ledamot
Jiang Millington, Ledamot
Marit Eskel Grönberg, Ledamot
Per Borgklint, Ledamot

Linus Fremin, Suppleant
Annika Marking, Suppleant
Erik Johansson, Suppleant

Kategorier

Suicide Zero är en ideell organisation som sedan 2013 arbetar för att radikalt minska självmorden i Sverige. Varje år tar nära 1 500 människor sina liv. Det är fyra om dagen. I statistiken döljer sig föräldrar, syskon, barn, grannar, kollegor och vänner. Tiotusentals får varje år beskedet att någon de känner har tagit sitt liv. Vi gör allt för att lyfta frågan, identifiera samhällsbrister och sprida kunskap.

Victor Lundmark

Presskontakt Presskontakt 073-5303149
Hanna Strindlund

Suicide Zero arbetar för att radikalt minska självmorden