SUBARU TOPPAR I BILPROVNINGENS STATISTIK!

Bilprovningens kontrollbesiktning avslöjar stora skillnader i kvalitet och skick hos bilarna. Varje år kommer mer än 3 miljoner personbilar till kontrollbesiktning där Bilprovningens uppgift är att arbeta för trafiksäkerhet, miljö och bilekonomi. Resultaten från kontrollbesiktningarna 2006 jämfört med år 2000 visar att andelen underkända för de yngsta bilarna (3 år gamla) är något lägre än tidigare år medan andelen underkända är högre för åldrarna upp till 13 år med ett undantag, nämligen 6 år gamla bilar. Subaru Forester främst bland SUV:arna. Bland SUV:arna kom Subaru Forester på första plats med endast en procent underkända bilar av 349 kontrollerade. Medelbilen låg på sex procent . Bland bilar som var 3 år gamla och kontrollbesiktigades 2006 placerade sig Subaru Forester på sjätte och Subaru Impreza på åttonde plats, båda med en procent underkända bilar. Subaru Legacy hade två procent underkända. Subaru Impreza minst fel av 10-åringarna! I Bilprovningens undersökning av 10 år gamla bilar är Subaru i den absoluta toppen. Subaru Impreza på en klar 1:a plats med endast 5 % underkända och på femte plats noterade sig Subaru Legacy med 11 %! Medelbilens värden låg på 30 %. I botten på listan fanns ett flertal bilar med över 50 % underkända. -- Bilprovningens kontrollbesiktning och statistik understryker vad alla Subaruägare redan vet -- att Subaru är en mycket driftsäker och slitstark bil. Nu har vi fått "kvitto" på detta och det känns mycket bra, säger Fredrik Tottie, presstalesman hos International Motors Nordic AB. För mer information, kontakta: Fredrik Tottie Marknads- och PR-chef INTERNATIONAL MOTORS NORDIC AB 042-490 49 27 070-899 49 27 ftottie@im-nordic.com