Subaru tillverkar Camry åt Toyota i USA

Toyota Motor Corporation (TMC) och Fuji Heavy Industries Ltd. (FHI), tillverkare av Subaru, har nu officiellt startat produktion av Toyota Camry vid Subarus fabrik i Lafayette, Indiana, USA. Redan i oktober 2005 skrevs ett intentionsavtal mellan TMC och FHI med avsikt att hitta synergier mellan företagen inom produktion, forskning och utveckling. I mars 2006 kom företagen överens om att starta produktion av Toyota Camry vid Subarus fabrik i USA. Subaru kommer att tillverka Toyota Camry för den nordamerikanska marknaden med en produktionskapacitet på 100.000 bilar per år. Fabriken har idag två produktionslinjer. För att klara produktionen av Toyota Camry har man integrerat produktionen av Subaru Legacy, Outback och Tribeca till den ena produktionslinjen och lagt produktionen av Camry på den andra. Man beräknar att den utökade produktionen kommer att ge ca 1.000 nya jobb. TMC och FHI undersöker nu fler områden var man hoppas kunna hitta synergieffekter som kan stärka företagens konkurrenskraft. För mer information, kontakta: Fredrik Tottie Marknads- och PR-chef INTERNATIONAL MOTORS NORDIC AB 042-490 49 27 070-899 49 27 ftottie@im-nordic.com