Subaru STI knep sin andra raka seger på Nürburgring

Subaru STI knep sin andra raka seger på Nürburgring

Subaru Tecnica International tog hem sin andra raka seger i 24-timmars på Nürburgring med STI. Subaru debuterade i tävlingen 2008 och nådde redan i fjol målet att vinna SP3T-klassen (turboladdade fordon, 1.750–2.000 cc).

Subaru-teamet hade kvalificerat sig till 3:e plats inför starten och fick kämpa i nästan nio timmar innan de lyckades överta ledningen. Totalt avverkade teamet 136 varv – lite drygt 345 mil – vilket med marginal räckte för att säkra den andra raka segern.

Bilen var en 4-dörrars STI tS med 4-cylindrig Boxermotor (typ EJ20), Twin Scroll Turbo. Tävlingsbilen lämnar 340 hk/5.500 rpm och 461 Nm/3.000 rpm.

Subaru-teamet bestod av samma fyra förare som förde STI till klassvinsten förra året: Toshihiro Yoshida, från Japan; Carlo van Dam, från Holland; Marcel Engels, från Tyskland och Kuota Sasaki, som kör Subaru Legacy GT300 i japanska Super GT-serien.

– Det känns väldigt skönt att ha bevisat att fjolårsvinsten inte bara var en tillfällighet. Tävlingsverksamheten är ett bra verktyg för att fortsätta bygga bilar med hög säkerhet utan att behöva pruta på körglädjen, säger Hideharu Tatsumi, chef på STI:s utvecklingsavdelning – tillika ledare för Subarus vinnarteam på Nürburgring.