Subaru gör come-back i rally

Subaru gör come-back i rally

Subarus miljöbil Outback Boxer-CNG kommer att delta i Zero Rally 2012. Miljöbilsrallyt startar i Östersund torsdag 14 juni och har målgång i norska Trondheim på lördagen. Zero Rally har körts sedan 2009.

Zero Rally är ett klimatbilsrally för elbilar, vätgasbilar, laddhybrider och biobränslebilar. Zero Rally 2012 går längs Green Highway – världens längsta elbilssträcka – som sträcker sig mellan Sundsvall, Östersund och Trondheim. Rallyt går från Östersund till Trondheim 14-16 juni.

Syftet med rallyt är att visa att det finns fullvärdiga alternativ med låg klimatpåverkan till bensin- och dieselbilar. I år är det fjärde gången Zero Rally körs – och första gången rallyt kommer att gå genom flera länder.

Subaru Outback Boxer-CNG är utrustad med en 2,5-liters Boxermotor som utvecklar 167 hk vid 5.600 rpm och 229 Nm vid 4.000 rpm. Motorn är kopplad till Subarus välrenommerade automatlåda Lineartronic, som levererar kraften vidare till den symmetriska drivlinan och 4-hjulsdriften. Tillåten släpvagnsvikt med vanligt B-kort är hela 1.470kg.

Räckvidden med gasdrift uppgår till cirka 40 mil. Bilens ordinarie bensintank är intakt vilket ger en total räckvidd på cirka 120 mil. Subaru Outback Boxer-CNG är bilen för den som vill ha miljöbilens alla fördelar utan att kompromissa med vare sig körglädje, framkomlighet, säkerhet, flexibilitet eller räckvidd.

Zero Rally arrangeras av: Zero Emission Resource Organisation, Green Highway, svenska och norska bilsportförbunden samt organisationen Gröna Bilister.

Läs mer om Zero Rally: www.zerorally.se