Subaru får toppbetyg av amerikanska IIHS

Subaru får toppbetyg av amerikanska IIHS

Oavsett vilken Subaru man väljer kan man vara säker på att få en bil med klassens högsta säkerhet. Amerikanska IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) belönar varje år de säkraste bilarna på marknaden. För tredje året i rad bedöms samtliga modeller från Subaru vara de säkraste i sina respektive klasser. Endast de bilar som får högsta betyg i alla kriterier kan bli nominerade till "Top Safety Pick".

Det är tredje året i rad som Subaru är ensamma bland Världens biltillverkare att få samtliga saluförda modeller korade till Top Safety Pick av IIHS. Det är modellerna: Impreza, Legacy, Outback och Forester som belönats för sin höga säkerhet.

Subaru har under året mottagit flera utmärkelser för bra resultat i krocksäkerhetstester över hela Världen. Legacy har bland annat nått fem stjärnor i såväl Euro som Australian och Japan NCAP.

Subaru XV, som introduceras i mars 2012, har nyligen testats i Euro NCAP och belönades med 5 stjärnor. Subaru XV noterade i detta test den högsta poäng som någonsin utdelats i kategorin barnsäkerhet.

Subaru har med samtliga sina nuvarande modeller även erövrat titeln JNCAP Grandprix. Senaste generationen Impreza fick priset 07/08, Forester mottog utmärkelsen 08/09 och Legacy blev vinnare 09/10.

Länk till IIHS hemsida: http://www.iihs.org/news/rss/pr121511.html