Premiärvisning av helt nya Subaru Impreza på bilsalongen i New York

Subaru täcker av den helt nya modellen av Impreza på bilsalongen i New York, 4-15 april. Detta är tredje generationen av Impreza. Symmetrisk 4-hjulsdrift och Boxermotor känner vi igen sedan tidigare, men i övrigt är allt nytt. Designen på både in- och utsida, större utrymmen samt högre komfort och säkerhet är några exempel på vad som skiljer nya Impreza från sin föregångare. Designen på bilen utstrålar fart och individualism. Impreza är synonymt med sportighet, vilket framhävs genom de breda skärmarna över fram- och bakhjul. Nya strålkastare med stora reflektorer ger ett tredimensionellt intryck. Invändigt har Impreza blivit betydligt större än sin föregångare, såväl i mått som i känsla. Aluminiumdetaljer på instrumentbrädan och på insidan av dörrarna har släktskap med syskonen Legacy och Outback. Ett helt nytt system för CD/Radio och färddator med stor skärm placerad högt upp på mittkonsolen för bästa synlighet. Chassit har vidareutvecklats med en ny design på de dubbla länkarmarna bak vilket ökar stötupptagningsförmågan och bilens komfort samtidigt som det förbättrar väggreppet. Boxermotorn ger en låg tyngdpunkt i bilen. Nya Impreza har motorn ännu lägre än sin föregångare vilket ger ytterligare stabilitet och väghållning. Subarus Vehicles Dynamics Control system (ESP) ökar den aktiva säkerheten. Även den passiva säkerheten har förbättrats genom att den ring-formade säkerhetsburen försetts med större deformationszoner fram och bak. Alla versioner av nya Impreza har dubbla airbags fram, sidoairbags och krockgardiner. Liksom pedalställ som viker undan vid kollision, för att undvika skador på fötter och fotleder. Utrymmena inne i bilen är imponerande. Nya Impreza har en hjulbas som är hela 95 mm längre än sin föregångare, vilket har gett stora möjligheter att utöka innerutrymmena. Det nya systemet med dubbla länkarmar bak har skapat mer utrymme i bagagerummet. Nya Subaru Impreza har svensk premiär i september/oktober 2007. Och Tribeca får en face-lift Det är snart två år sedan B9 Tribeca hade premiär i USA, och det är nu dags för en face-lift. För att särskilja den från sin föregångare har man bland annat valt att ta bort prefixet "B9" och endast kalla den Tribeca. Övriga förändringar ser man på grillen, i motorrummet och på utrustningslistan. Tribeca är en crossover mellan SUV och MPV. Designmässigt har modellen haft mer av MPV än SUV, varför Subarus designteam nu bestämt sig för att ta fram starkare attribut för Tribeca som SUV. Grillen har fått en mer traditionell design med ett mittparti som har släktskap med Subaru Outback. Bakersta sidorutan har gjorts större och därmed gjort Tribecans sidolinje rakare. Och bakpartiet har gjorts om och fått något större baklyktor. Utan att öka yttermåtten på motorn har man ökat cylindervolymen från 3,0-liter till 3,6-liter, med bibehållen bränsleförbrukning och CO2-utsläpp! Den 5-växlade automatlådan fortsätter att vara standard, men många anpassningar har gjorts för att höja prestandan med den nya motorn. Nya Tribeca har premiär i Sverige i november/december 2007. För mer information, kontakta: Fredrik Tottie Marknads- och PR-chef INTERNATIONAL MOTORS NORDIC AB 042-490 490 27 070-899 49 27 ftottie@im-nordic.com