Nya Impreza 2008 får högsta betyg i IIHS krocktest

Den nya Subaru Impreza, av årsmodell 2008, klarade amerikanska IIHS krockprov utan problem och fick deras hösta betyg (good). Provet genomförs genom att bilen krockas i 65 km/tim mot ett betongblock som träffar bilen mot 40 % av fronten (frontal offset test). Eventuella skador simuleras med hjälp av en test-docka, vilken i detta test kunde uppvisa ett mycket kontrollerat rörelsemönster. Efter att dockan hade fallit framåt i krockkudden for den bakåt och fångades upp av stolen och nackskyddet, utan att vara i närheten av något som kunde skada. I detalj undersöks även huvud/nacke, bröstkorg samt ben/fötter på höger och vänster sida. IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) är en oberoende organisation, finansierad av de amerikanska försäkringsbolagen, vilken årligen genomför stora krocktester för att hjälpa konsumenterna att göra det bästa bilvalet ur säkerhetssynpunkt. Mer information om testerna och om IIHS finns på - www.iihs.org För mer information, kontakta: Fredrik Tottie Marknads- och PR chef INTERNATIONAL MOTORS NORDIC AB 042-490 49 27 070-899 49 27 ftottie@im-nordic.com