40 år med 4-hjulsdrift

40 år med 4-hjulsdrift

Subaru var först i Världen med att serieproducera 4-hjulsdrivna personbilar. När Subaru Leone introducerades 1972 var den unik på bilmarknaden. För första gången någonsin kunde vanliga människor köpa en 4-hjulsdriven bil som var både praktisk och komfortabel.

För de flesta är Subaru synonymt med 4-hjulsdrift. Det är egentligen helt logiskt. Ingen biltillverkare i Världen har lika målmedvetet tagit tillvara fördelarna med permanent 4-hjulsdrift. Nu är det 40 år sedan Subaru introducerade 4-hjulsdriften i vanliga personbilar. Subaru Leone lanserades med 4-hjulsdrift 1972 och sedan dess har Subaru tillverkat och sålt nästan 12 miljoner bilar med 4-hjulsdrift.

I år korkar Subaru alltså upp champagnen och firar 40 fantastiska år med permanent 4-hjulsdrift. Det står mycket spännande på menyn och Subaru Advanced Tourer Concept, som visades på Tokyo Motor Show i december 2011 är bara en försmak om vad som komma ska.

En kortfattad historik över Subarus 40 år med 4-hjulsdrift hittar du nedan under rubriken "Bifogade filer".