Vinnare av kriminologipriset visar att fängelser har begränsad effekt

Daniel S. Nagins och Joan Petersilias arbete har bidragit till en förändring av användandet av fängelser och frivård, grundat på fakta om vad som fungerar – och vad som inte gör det. Det var juryns motivering när vinnarna av Stockholmspriset i kriminologi tillkännagavs idag den 30 oktober.

Petersilias forskning om återfallsförbrytare har bidragit till att USA mångdubblat satsningarna på stöd åt före detta fångar under den högriskperiod som inträffar direkt efter att de har kommit ut ur fängelset, ofta utan någon bostad eller något arbete att gå till.

Nagins bevis för den negativa effekt som fängelser kan ha på fångar har bidragit till att antalet personer i fängelse minskat för första gången på fyra decennier i USA, som har världens högsta fängelsepopulation. Han har presenterat logiska grunder och incitament för en ökad investering i polisarbete istället för fängelser.

Daniel S. Nagin
Daniel S. Nagin är professor i offentlig förvaltning och statistik vid Carnegie Mellon University, USA. Genom sina studier av straffrättsliga påföljders avskräckande effekt på brottsligt beteende har han visat att fängelsvistelser ofta inte minskar brottslingars återfallsgrad, utan istället ökar brottsligheten jämfört med frivårdsalternativ.
Mer om Daniel S. Nagin

Joan Petersilia

Joan Petersilia är professor i juridik vid Stanford University, USA. Hon har ägnat 30 år åt att studera påföljdssystemet och har haft stort inflytande på reformer inom kriminalvården. Hennes forskning om villkorlig frigivning och behandling och återanpassning av personer som suttit i fängelse har drivit fram nya fångvårdslagar i främst Kalifornien men även i resten av USA. Petersilia är en stark förespråkare av evidensbaserad kriminalpolitik och en minskad användning av fängelser som straffmetod.
Mer om Joan Petersilia

Stockholmspriset i kriminologi
Stockholmspriset i kriminologi är ett internationellt pris som instiftats med stöd av Justitiedepartementet och Torsten Söderbergs Stiftelse. Det delas ut årligen med en prissumma på 1 miljon kronor.

Priset delas ut för framstående bedrifter inom kriminologisk forskning eller för den praktiska tillämpningen av forskningsresultat avseende brottsbekämpning och främjandet av de mänskliga rättigheterna.

Prisets mål är att främja:

·  ökad kunskap gällande brottsorsaker på individuell och strukturell nivå

·  en mer effektiv och human offentlig politik gällande behandlingen av brottslingar

·  ökad kunskap om alternativa brottsförebyggande åtgärder, både inom rättsväsendet och det civila samhället

·  praxis för hjälp till brottsoffer

·  förbättrade metoder för att på ett globalt plan minska myndighetsmissbruk inom rättsväsendet

Priset delades ut första gången i Stadshuset i juni 2006 med Jerry Lees Stiftelse som ursprunglig bidragsgivare. Prisceremonin hålls årligen i juni och sammanfaller med Stockholm Criminology Symposium som arrangeras av Brottsförebyggande rådet.
www.su.se/kriminologipriset

www.criminologysymposium.com

Film från tillkännagivandet
Tillkännagivandet sändes live på universitetets webb den 30 oktober. Filmen, där professor Jerzy Sarnecki och professor Larry Sherman berättar om vinnarnas forskning ur svenskt och internationellt perspektiv finns tillgänglig på www.su.se/play.

Juryns ordförande
Professor Jerzy Sarnecki, Stockholms universitet, tfn 08-16 21 02, mobil 070-3727839, e-post jerzy.sarnecki@criminology.su.se
Professor Lawrence Sherman, University of Cambridge och University of Maryland, tfn +44 (0)1223 335 369, e-post Lawrence.Sherman@crim.cam.ac.uk,

Pristagare
Joan Petersilia, tfn +001-650 723-4740, e-post petersilia@law.stanford.edu
Daniel S. Nagin, tfn +001-412-268-8474, e-post dn03@andrew.cmu.edu

Regioner

Stockholms universitet är ett av Europas ledande universitet i en av världens mest dynamiska huvudstäder. Hos oss är fler än 60 000 studenter, 1800 doktorander och 5000 medarbetare verksamma inom det naturvetenskapliga och humanistisk-samhällsvetenskapliga området. En relation med Stockholms universitet är meriterande oavsett om du är student, forskare eller intressent. Hos oss ger utbildning och forskning resultat. www.su.se

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.