Markfrågan för Norra stationsområdet är löst

PRESSMEDDELANDE FRÅN KAROLINSKA INSTITUTET, KUNGLIGA TEKNISKA HÖGSKOLAN (KTH) OCH STOCKHOLMS UNIVERSITET Markfrågan för Norra stationsområdet är nu löst. Detta har en enormt stor betydelse för utvecklingen av universitets- och vetenskapsstaden Stockholm, säger rektorerna för Karolinska Institutet, KTH och Stockholms universitet. Stockholms stad och Jernhusen har nu nått en överenskommelse om att staden tar över det före detta bangårdsområdet vid Norra station. På området finns sedan länge stora planer på att bygga en stadsdel med 4 000-5 000 arbetsplatser och flera tusen nya bostäder. Universiteten lanserade idén redan 1999. Förslaget är att utveckla vetenskaplig forskning, entreprenörskap, innovationer och företagande nära de tre universiteten och storstadens centrum, både inom existerande forskningsfält som biomedicin och bioteknik och nya tvärvetenskapliga forskningsområden. De tre universiteten driver utvecklingsfrågor i projektet Stockholm BioScience. Genom stiftelsen Vetenskapsstaden kommer universiteten, Stockholm stad och Stockholms läns landsting att samverka kring innehållet på Norra stationsområdet. Med Norra stationsområdet skapas nya förutsättningar för nya forskningsmiljöer och företagsetableringar. Harriet Wallberg-Henriksson, rektor för Karolinska Institutet, Anders Flodström, rektor för KTH och Kåre Bremer rektor för Stockholms universitet, framhåller att beslutet skapar de verkligt strategiska förutsättningarna för att generera ett sammanhängande verksamhetsområde från Frescati via Albano och Norra station till Karlberg, med ett dynamiskt forsknings- och arbetsliv och kulturellt liv i ett område som nu ligger nästan öde. Attraktiva lokaler nära citykärnan bidrar till möten mellan forskare, företagare och investerare. Kännetecknande för utländska forskningsparker som lyckats är just närheten till ett universitet och tillgången på flexibla laboratorier och kontor.

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.