Lärarfacken möter arbetsgivarna på Stockholms universitet

Måndagen den 3 oktober är det dags för det andra panelsamtalet i serien ”2020 års skola och lärarutbildning – från problem till förebild”. Stockholms universitet samlar under hösten lärare, lärarutbildare, studenter, forskare, skolansvariga och fackliga företrädare för att vid fyra tillfällen diskutera lösningar och framtid. Denna gång är det lärarfacken och arbetsgivarna som kommer till tals.

Panelsamtalen genomförs mot bakgrund av förhållanden som fått stor uppmärksamhet i skoldebatten: De sjunkande elevresultaten, frågan om en likvärdig skola över hela landet, lärarutbildningens kvalitet och lärarnas arbetsvillkor och förutsättningar att vara goda lärare.

Tidigare universitetskansler Sigbrit Franke är en av initiativtagarna till samtalsserien på Stockholms universitet och även moderator för panelsamtalen:

– En levande debatt är en förutsättning för utveckling av skola och lärarutbildning. Nu ser vi fram emot många intressanta uppslag och kreativa lösningar, säger Sigbrit Franke.

Den 3 oktober samtalar de fackliga företrädarna med skolborgarrådet i Stockholm och med den största privata aktören om villkoren för morgondagens elever och lärare. Talarna inleder med att var och en formulerar sina svar på problem inom skola och lärarutbildning. Därefter vidtar diskussion med panel och publik.

Talare
Metta Fjelkner, ordförande Lärarnas Riksförbund
Eva-Lis Sirén, ordförande Lärarförbundet
Lotta Edholm, skolborgarråd Stockholms stad
Marcus Strömberg, VD AcadeMedia

I panelen sitter från Stockholms universitet vicerektor Anders Gustavsson, universitetsadjunkt Harriette Persson från Institutionen för språkdidaktik och lärarstudenten Ebbe Nyman, även påverkanssekreterare för lärarutbildningarna vid Stockholms universitets studentkår.

Tid och plats
Måndag 3 oktober
Kl 16.00-18.00
Stockholms universitet, Aula Magna, Frescati.

Samtliga panelsamtal har fri entré och direktsänds även på www.su.se

Vidare upplysningar
Eva Albrektson, projektledare