De senaste rönen om trötthet som en av de viktigaste orsakerna till olyckor i luften och på vägen

Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet arrangerar det internationella symposiet "Fatigue in the air and on the road" måndagen den 11 maj på Hotell Hilton Slussen. Dagens program sammanfattar kunskapen om hur allvarligt problemet med sömnighet/trötthet är vid körning av både bil och flyg.

Såväl nationella som internationella forskare inom området berättar om vilka faktorer som ligger bakom problemet, hur arbetstidslagstiftningen inverkar och hur man kan förutsäga sömnighet/trötthet från matematiska modeller. De presenterar även resultat som visar hur man kan övervaka sömnigheten/tröttheten och varna om den som olycksrisk samt hur man kan utforma motmedel av olika slag.

- Vi tycker tiden är mogen att sammanfatta de senaste rönen när det gäller trötthet som en av de viktigaste orsakerna till olyckor i luften och på väg. Fokus kommer att ligga på mekanismerna och motmedlen, säger professor Torbjörn Åkerstedt, föreståndare för Stressforskningsinstitutet.

Deltagare på symposiet är myndigheter, företag och organisationer inom transportområdet samt forskare och övriga intresserade. Föreläsarna är några av världens mest ledande forskare inom området.

Se program på http://www.stressforskning.su.se/content/1/c6/05/81/82/Invitation.pdf

Tid: måndag den 11 maj kl 8.30-17.30
Plats: Hotell Hilton Slussen

För ytterligare information kontakta:
Sofia Lagergren, informationsansvarig, Stressforskningsinstitutet, Stockholms universitet. (För praktisk information om symposiet och medverkande forskares tillgänglighet).
Tfn: 08-5537 8940, e-post: sofia.lagergren@stressforskning.su.se

Torbjörn Åkerstedt, professor/ föreståndare, Stressforskningsinstitutet, Stockholms universitet. (För frågor om symposiets innehåll och forskningen).
Tfn: 08-5537 8928, e-post: torbjorn.akerstedt@stressforskning.su.se

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.