Sin Wai Kin, Today's Top Stories, 2020, stillbild från videoverk. Enkanals HD-video, färg, ljud, 6 minuter och 30 sekunder Med tillstånd av konstnären och Soft Opening, London.

Accelerator presenterar den första soloutställningen i Skandinavien med konstnären Sin Wai Kin

I oktober öppnar Accelerator den första soloutställningen i Skandinavien med den kanadensiska konstnären Sin Wai Kin (f. 1991). Sin som är baserad i London har under de senaste åren fått ett brett internationellt genomslag, särskilt efter hens nominering till Turnerpriset 2022. I en presentation som sträcker sig över Accelerators båda salar visas flera av Sins senare videoinstallationer. Centralt är det nyproducerade verket The Times of Our Lives som ger utställningen sitt namn.

The Times of Our Lives är en tvåkanalig videoinstallation där en science fiction-sitcom utspelar sig. Här skildras en dag hemma hos ett stereotypt helamerikanskt par, där kronologin är cirkulär och tiden är odefinierbar. I arbetet med verket har Sin fördjupat sitt långa intresse för fysik och kosmologi och tittat på olika aspekter av tid som begrepp. Med utgångspunkt i teorierna om allmän relativitetsteori och kvantmekanik leker verket med idén att det inte finns någon absolut tid. Det utgör en metafor för upplevelsen av verkligheten som individuell och ett ifrågasättande av antaganden kring objektiv sanning – något Sin ofta återkommer till.

– Genom språklig och visuell precision och humor bjuder Sin in oss till komplexa och djärva narrativ som utmanar hur vi läser omvärlden i binära kategorier. Jag är glad över att få introducera det här viktiga konstnärskapet till en svensk publik och inte minst att få presentera det nya verk som Sin har skapat för utställningen och som relaterar till Accelerators historia som experimentellt fysiklaboratorium, säger Therese Kellner, curator för utställningen.

Sin arbetar med performance, video, installation, text och grafik men är mer än något annat en historieberättare. I arbetet understryks språkets makt över den egna och samhälleliga kroppen och en tro på att berättelserna som beskriver våra verkligheter bidrar till att skapa den. Publiken bjuds in till utsagor från liminalitetens rum som går bortom köns- och kulturella dikotomier, mellan liv och död, jaget och den andre, dröm och vakenhet, fantasy och verklighet.

The Times of Our Lives öppnar den 19 oktober och pågår fram till den 9 februari 2025. Mer information om utställningen finns på Accelerators hemsida.

Om Sin Wai Kin
    Sin Wai Kin (f. 1991, Toronto, CA) tilldelades det 24:e Baloise Art Prize på Art Basel 2023 för sin filmserie Portraits(2023). Hens film A Dream of Wholeness in Parts (2021) nominerades till Turnerpriset 2022 och ingick i vandringsutställningen British Art Show 9 samt visades på British Film Institutes 65th London Film Festival. Kommande separatutställningar inkluderar Kunsthall Trondheim, Trondheim och Blindspot Gallery, Hong Kong (2025). Bland hens senaste separatutställningar finns MUDAM, Luxemburg (2024); Buffalo AKG Art Museum, New York (2024); Berkeley Art Museum & Pacific Film Archive, Berkeley (2023); Soft Opening, London (2023); Dreaming the End på Fondazione Memmo, Rom (2023); A Dream of Wholeness in Parts på Soft Opening, London (2022); It's Always You på Blindspot Gallery, Hong Kong (2021); She's Hopeful (2018) på Soft Opening, London (2020); Narrative Reflections on Looking på Museum of Contemporary Art, Zagreb (2020) och Indifferent Idols på Taipei Contemporary Art Centre, Taipei (2018).

Om Accelerator
    Konsthallen Accelerator är en plats där konst, vetenskap och samhällsfrågor möts. Verksamheten är en del av Stockholms universitet, med uppdrag att aktivt samverka med samhället. Drivkraften bakom Accelerators program är att bidra till ett öppet och empatiskt samhälle genom att låta konsten stimulera till samtal och tvärvetenskaplig dialog.

Accelerator drivs av Stockholms universitet och stöds av Magasin III Museum for Contemporary Art samt Familjen Robert Weils Stiftelse.

För intervjuförfrågningar och andra pressrelaterade frågor, vänligen kontakta Erica Moon-Nam Lindberg.

Erica Moon-Nam Lindberg
    Tel + 46 8-120 767 20 / + 46 72-083 16 36
    E-post erica.lindberg@su.se
    Pressbilder via MyNewsdesk

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.