Paint Everyday Orange vinnare av Livekarusellens riksfinal 2013

Paint Everyday Orange vinnare av Livekarusellens riksfinal 2013

Jag är så lycklig, det är ju så himla kul att bara stå på scen, sa Sara Axelsson, gitarrist och sångerska i Paint Everyday Orange efter att ha vunnit Studiefrämjandets stora musiktävling Livekarusellen. Efter en grymt välspelad final med många genrer representerade på KB i Malmö var det slutligen popbandet Paint Everyday Orange som kammade hem förstapriset.

Paint Everyday Orange från Linköping vann en Sverigeturné och kommer att spela på minst 16 ställen i sommar/höst, bland annat på Bråvalla festival i Norrköping och Putte i Parken i Karlstad.

- Paint Everyday Orange är ett hittigt och tight band med snygga melodier som känns klara för en stor publik. Sval och cool indiepop, säger Jonas Appelqvist som var en av jurymedlemmarna.

Medlemmarna i Paint Everyday Orange är följande:

• Sara Axelsson, elgitarr och sång
  • Karl Andersson, bas och sång
  • Gustaf Sjögren, trummor och sång

Vill du höra och se Paint Everyday Orange spela ? Kika in på www.livekarusellen.se

Vill du veta mer om bandet? Kolla in deras facebook:

På andra plats kom countrybandet HALM från Sävar i Västerbotten. Dessutom gick priset som bästa instrumentalist till HALMs Johanna Sandgren för hennes suveräna hantering av sin banjo. Till årets scenpersonlighet valdes Adrian Eckman, sångare i Minimalopra från Västernorrland för hans fina publikkontakt och tyngd i framträdandet.

De 16 finalisterna kom i följande ordning:

Jury bestod av följande:
Maria Lundberg, Studiefrämjandet (Ordförande)
Peter Briggs, Spearhead music & marketing
Jonas Appelquist, Brother & Sisters booking agency & Gaffa
Silvester Dezsi, the agency group
Twiggy Pop, Doktor Kosmos
Leah Muscat, Scarlet Drop

Livekarusellen anordnas av Studiefrämjandet i samarbete med landets fritidsgårdar. Alla är välkomna att delta, oavsett musikstil, ålder och erfarenhet. Värt att understryka är att tävlingsmomentet inte är det viktigaste i Livekarusellen. Det som verkligen betyder något är spelglädje och viljan att utvecklas. Alla band som har deltagit har spelat vid minst tre tillfällen.

Anmälningsperioden för Livekarusellen 2014 drar igång i oktober.

För mer information, kontakta Daniel Forsberg på Studiefrämjandet, daniel.forsberg@studieframjandet.se, 011-290929, www.livekarusellen.se

För fler pressbilder kontakta Fredrik Persson Tel 0706-727395. Pressbilder på samtliga band kommer att laddas upp inom kort.

Se Livekarusellens riksfinal i efterhand på livekarusellen.se/finalen2013

Tidigare vinnare
Det här är sjätte året tävlingen är rikstäckande. Tidigare vinnare är Caveman Blues, Norrköping (2008), Safemode, Uppsala (2009), Clara Lindsjö, Uppsala (2010), State of Grace, Heby (2011) och Cupid Kidz, Lund (2012).

Om Livekarusellen
Livekarusellen, tidigare med namnet Rockkarusellen, anordnas av Studiefrämjandet i samarbete med landets fritidsgårdar. Tävlingen startade i Linköping 1987 och har sedan dess involverat tusentals band och artister över hela landet.  För mer information kontakta Livekarusellens rikskoordinator Daniel Forsberg, daniel.forsberg@studieframjandet.se, 011-29 09 29. Pressmaterial finns på www.livekarusellen.se.

Om Studiefrämjandet
Studiefrämjandet är ett av Sveriges största studieförbund. Vi är partipolitiskt, fackligt och religiöst obundna. Studiefrämjandet har den största musikverksamheten i landet - vi har ett hundratal musikhus och ännu fler replokaler utanför musikhusen, vi har många välutrustande studios runt om i landet, vi erbjuder proffsiga clinics till våra grupper, vi har mängder av musikarrangemang, deltar på flera av de stora festivalerna, arrangerar Livekarusellen. Studiefrämjandet har också stor verksamhet kring djur, natur, miljö och kultur.