Unik musiktävling snurrar för fullt i hela Sörmland

Unik musiktävling snurrar för fullt i hela Sörmland

Rockkarusellen 2008 nu igång – Sveriges största tävling för oetablerade band. Nu startar de första tävlingarna i Rockkarusellen och de kommer att pågå ända fram till slutet av april över hela landet med Studiefrämjandet som arrangör. Det är i år andra gången som tävlingen genomförs i Sörmland. Totalt kommer 34 spelningar genomföras på olika fritidsgårdar kring hela länet. Hela 40 band är med i tävlingen. Distriktsfinalen blir den 35:e spelningen och äger rum på Lokomotivet i Eskilstuna den 26:e april. Rockkarusellen är ett unikt koncept där alla som vill får vara med oavsett genre, ålder och erfarenhet. Varje band garanteras minst fyra spelningar. Totalt deltar 274 band i åtta olika distrikt över hela landet och det kommer att genomföras över 200 deltävlingar, vilket ger över 1 000 speltillfällen. Åtta distriktsvinnare möts slutligen i en riksfinal i Linköping den 31 maj. Vinnaren i riksfinalen får bland annat göra en turné med minst nio spelningar runt om i landet. En spelning på Arvikafestivalen i sommar blir en av höjdpunkterna. Mer info och komplett turnéschema hittar du på www.rockkarusellen.se. Mer information från Marcus Pehrsson, Studiefrämjandet: 0702-47 80 77, marcus.pehrsson@studieframjandet.se Studiefrämjandet är ett av Sveriges största studieförbund. Musik och ungdomskultur är viktiga verksamhetsområden. Rockkarusellen startades av Studiefrämjandet i Linköping 1987 och genomförs 2008 i Gotland, Småland, Stockholm, Sörmland, Västernorrland, Västmanland, Örebro/Värmland samt Östergötland. Spelningarna i Sörmland kommer att genomföras i Eskilstuna, Strängnäs, Stallarholmen, Nyköping, Oxelösund, Trosa, Gnesta, Katrineholm & Vingåker.