Sverok ny medlem i Studiefrämjandets Riksförbund

Sverok ny medlem i Studiefrämjandets Riksförbund

Studiefrämjandet välkomnar Sverok, Sveriges roll- och konfliktspelsförbund, som sin nittonde medlemsorganisation enligt beslut på Studiefrämjandets förbundsstämma i Falkenberg 2-3 juni. Sverok är en rikstäckande organisation med 72 500 medlemmar i 1600 föreningar där 90 procent av medlemmarna är under 25 år. Rollspel, brädspel, figurspel, levande rollspel, kortspel, datorspel, airsoft och paintball är de huvudsakliga verksamheterna. Förbundet kännetecknas av stor föreningsvana och ett självklart ungdomsinflytande. Sverok har under de senaste tio åren samarbetat med Studiefrämjandet lokalt med hälften av Studiefrämjandets 48 avdelningar runt om i landet. Studiefrämjandet, som är Sveriges näst största studieförbund räknat i antalet studietimmar, engagerar människor med intresse för bl a natur, djur, miljö, friluftsliv, musik och annan kultur. - Jag tror att Sverok och Studiefrämjandet har mycket att ge varandra. Vi i Sverok har egna pedagogiska former genom spel, till exempel rollspel, som vi hoppas kunna tillföra folkbildningen, säger Sveroks nyvalda ordförande Aimée Kreuger. - Och i Studiefrämjandet finns så mycket kunskap som våra medlemmar kommer att ha nytta av, allt från träskedstäljning till förenings- och ledarkunskap, säger Aimée Kreuger. - Studiefrämjandet ska vara studieförbundet som utvecklar folkbildningen och där unga känner sig välkomna. Vi är mycket glada över att välkomna Sverok som ny medlemsorganisation och ser framemot ett fruktbart samarbete, säger Studiefrämjandets förbundsordförande Leif Kindblom. Senast Studiefrämjandet fick en ny medlemsorganisation var 1994 då MoKS, Musik- och Kulturföreningarnas Samarbetsorganisation blev medlemmar. På stämman valdes också Sveroks förra ordförande, Petra Malmgren, in som första suppleant i Studiefrämjandets förbundsstyrelse. - Jag har varit intresserad länge av att jobba med folkbildning och ser verkligen fram emot att engagera mig i Studiefrämjandet. Petra Malmgren tror att Sveroks medlemskap i Studiefrämjandet kommer att bidra till utvecklingen av båda organisationerna - För Sveroks del har vi mycket att hämta som medlemsorganisation i Studiefrämjandet. Vi kan få bättre struktur på värt lärande och vi kan bli bättre på att föra kunskapen vidare inom organisationen. Läs mer om Sverok och Studiefrämjandet i Cirkeln reportage som ni hittar på www.studieframjandet.se KONTAKTPERSONER Helena Gustavsson: verksamhetsutvecklare på Studiefrämjandet, telefon 08- 545 707 08 Jesper Berglund: ansvarig för folkbildning, Sveroks styrelse, telefon 070-934 95 53

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Vi har en särskild inriktning på djur, natur, miljö och kultur.

Vi är en ideell förening med 19 medlemsorganisationer. Med hållbarhet som ledstjärna jobbar vi för att tillsammans skapa bästa möjliga värld för oss och kommande generationer. Tillsammans kan vi mer.