LeNita är en av alla artister som deltagit i Livekarusellen. Bilden är från riksfestivalen i Hallunda 2023.

Studiefrämjandets musikturné Livekarusellen snurrar vidare

Årets säsong av Studiefrämjandets nationella musikturné, Livekarusellen, har precis dragit igång. 330 band/artister ansökte om att vara med, och 164 har fått plats i turnén. Livekarusellens syfte är ge oetablerade artister möjlighet att utvecklas som musiker och scenpersonligheter. Varje artist får minst tre spelningar samt professionell coachning från personer inom musikbranschen.

– Det här är startskottet för en säsong fylld av musikglädje och magiska liveupplevelser. Vi ser fram emot att upptäcka framtidens stora liveakter. Äntligen är vi igång, säger Ottilia Berglund Ekholm, nationell samordnare för Livekarusellen.

Livekarusellen genomförs från september till januari genom 13 lokala turnéer. En stor turnéavslutning arrangeras i februari 2025 med en riksfestival på Nöjesfabriken i Karlstad, där representanter från alla turnédistrikt spelar.

Det bästa med Livekarusellen:

• Oetablerade artister får scentillfällen för att utvecklas, möta en publik och knyta kontakter.
  • Vi arbetar för en jämställd scen och ansökan är öppen för alla – oavsett stil, erfarenhet och ålder.
  • Alla deltagare får göra minst tre framträdanden, med möjlighet att gå vidare till distriktsfestival och riksfestivalen.
  • Alla deltagare får feedback – både från coacher och andra deltagare.
  • Livekarusellen medverkar till att fler lär sig att arrangera evenemang.
  • Livekarusellen stimulerar och stärker kulturlivet i hela landet.
  • Deltagarna har roligt, skapar minnen för livet och ökar sitt självförtroende.
  • Livekarusellen är ingen tävling utan fokuserar på det pedagogiska och folkbildande.
  • Livekarusellen drivs utan vinstintresse.

Om Livekarusellen
Denna nationella musikturné arrangeras av Studiefrämjandet i samarbete med lokala arrangörer, fritidsgårdar och föreningar. Livekarusellen startade som Rockkarusellen i Linköping redan 1987 och har sedan dess involverat tusentals band och artister över hela landet. Sedan 2012 finns även syskonturnén Danskarusellen. Alla är välkomna att delta - oavsett stil, ålder eller erfarenhet.

Syskonsturnén Danskarusellen, som tidigare har arrangerats parallellt med Livekarusellen, har ett nytt upplägg denna säsong. Mer information kommer inom kort.

För mer info om karusellerna
Kontakta Ottilia Berglund Ekholm, nationell samordnare för Livekarusellen och Danskarusellen
E-post: ottilia.berglund-ekholm@studieframjandet.se

Lokalt karusellansvariga

Ladda hem bilder från riksfestivalen i Hallunda 2023 här!