Anna Håkansson, Studiefrämjandets förbundsordförande

Studiefrämjandet vässar organisationen för att möta växande behov av folkbildning

Studiefrämjandets extra förbundsstämma den 13 juni beslutade om genomgripande förändringar i Studiefrämjandets organisation.

– Det behövs mer och bättre folkbildning i Sverige. I ett tufft ekonomiskt läge skapar vi nu förutsättningar för att i hela landet möta människors behov av att lära, skapa och utvecklas tillsammans. Det säger Anna Håkansson, Studiefrämjandets förbundsordförande.

Organisationsförändringarna innebär att Studiefrämjandet från och med 1 januari 2025 samlas i 6 avdelningar, i stället för nuvarande 14. De tidigare avdelningsstyrelserna ersätts av avdelningsråd, som bland annat utser ombud till förbundsstämman. Råden bidrar också till verksamhetsutveckling och förankring i det lokala föreningslivet. Ett avdelningsårsmöte hålls varje år, med representanter för lokala och regionala medlemsorganisationer. Studiefrämjandet förblir en demokratisk organisation, där de 19 medlemsorganisationerna har ett avgörande inflytande.

– Det kan se ut som vi centraliserar, men i själva verket är tanken precis tvärtom. Folkbildning sker alltid i lokalsamhället, där vi möter människors och föreningslivets behov. Därför är det också där verksamhetens innehåll ska formas, säger Anna Håkansson.

På senare år har studieförbunden mött skärpta krav och förväntningar från de offentliga anslagsgivarna. Ett skäl till den förändring som nu sker i Studiefrämjandet, är att samordna administration, ekonomihantering, kvalitetsarbete och utvärdering.

– Det vi nu gör i Studiefrämjandet frigör resurser för folkbildning. Vi ska alltid se till att skattepengar används korrekt och hamnar där de gör störst nytta. Vi ser varje dag att folkbildning bidrar till att stärka människor, och rusta dem för att ta ansvar för sitt eget liv, och för vår gemensamma samhällsutveckling, säger Anna Håkansson.

För mer information, kontakta:

Anna Håkansson, förbundsordförande
anna.hakansson@studieframjandet.se

Andrea Rodriguez, förbundschef
andrea.rodriguez@studieframjandet.se

Studiefrämjandet är ett av Sveriges största studieförbund. Vi finns över hela landet och bedriver folkbildningsverksamhet i studiecirklar och kulturarrangemang. Vår särskilda inriktning är natur, djur, miljö och kultur. Studiefrämjandet är partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism. Vi arbetar med hållbarhet som ledstjärna och är en plattform för samtal om hur vi skapar bästa möjliga värld för oss och kommande generationer.